Sørøst for Breidtinden - Berg, 159/403 (30.08.2014)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Sørøst for Breitinden (1,008m) 30.08.2014
Visits of other PBEs Svarthola p-plass (20m) 30.08.2014

Kom med ferga til Botnhamn etter å ha overnattet i telt like før brua ut til Sommarøy. Kjørte til parkeringa ved Svarthola der den merka stien mot Breitinden starter, dette er like etter Svartholatunnelen. Jeg hadde funnet en kjempefin beskrivelse av turen på nettet som jeg hadde printet ut og anbefales: http://turbok.no/Norge/Breitind%20Senja.pdf
Fulgte stien greit opp til Svartholvannet, der den ble mer utydelig og vi mistet den men fant den igjen og kom oss greit opp til Breitindvannet. Nå begynte tåka å sige på, så sikten forsvant men der var noen spredte varder som vi fulgte. Det ble etter hvert tydeligere sti som ble grei å følge selv om det var bratt opp til ryggen. Det viste seg at det var to stier til toppen, den som var tegnet inn på beskrivelsen jeg hadde funnet på nettet som går til skaret i enden av Breitindvannet og følger ryggen opp derfra og den vi fant i tåka som er mye brattere og som kommer opp ett stykke innpå ryggen. Når vi kom opp på ryggen begynte den siste klyvinga mot toppen. Klyvinga gikk greit, føltes ikke luftig og det var greie tak. Brukte 2,5 timer opp. Da vi kom på toppen lå tåka tykk, men det var blå himmel over oss så vi bestemte oss for å vente en stund for å se om det lysna opp. Det var folksomt på toppen og fant i ettertid at to av de vi traff på toppen var kommunetoppsamlere (Vedhenget og Anneirik). Vi fikk noen glimt av utsikt, men tåka ville ikke helt gi slipp, så etter en liten time ga vi opp og satte kursen ned igjen. Vi bestemte oss for å gå ruta som var på beskrivelsen jeg hadde printa tilbake for å få en liten rundtur, og da vi var nesten ferdig med ryggen så forsvant selvfølgelig tåka, så om vi ikke fikk utsikt fra toppen så fikk vi god utsikt mot toppen på vei ned samt god utsikt mot alle de fine fjellene rundt oss her på Senja. Mista stien igjen da vi kom til skaret, men vi fant den igjen i enden av Breitindvannet, og fulgte den ned igjen til bilen. Brukte seks timer totalt på turen inkludert lang pause på toppen og mange fotopauser på vei ned. Kjempefin tur som anbefales!! Signe var med . GPS-spor bare for ruta opp, men ser litt rart ut til tider, vet ikke hva som har skjedd....