Leirtinden - Lenvik, 160/403 (31.08.2014)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Vassbruntinden (1,202m) 31.08.2014
Visits of other PBEs Tårnvatnet p-plass (110m) 31.08.2014

Fra Finnsnes kjørte vi rv 86 østover til Finnfjordbotn der vi tok av til venstre på rv 855 mot Finnfjordeidet og fulgte denne til Finnfjordeidet der vi kryssa elva og tok av til venstre på fv 261 som gå på østsiden av Rossfjordvannet. Kjørte ca ni km på fv 261 til vi kom til Tårnelv. Her er det en skarp sving og veien går over ei bru rett før vi tok av til høyre inn veien inn til Tårnvatnet . Tror det sto skilt mot Tårnevatnet her. Veien går først gjennom ett lite boligfelt før en kommer til bom (30 kr). Fulgte denne veien til vi kom til parkeringsplassen ved Rognli. Den ligger like etter husene på Rognli og det sto ett Ti på topp skilt der. Rødmerket sti starter her. Den gikk først gjennom ei eng og opp bjørkeskogen der det var masse blåbær og kose seg med på vei opp før den kom opp på snaufjellet hvor det var masse god krekling. Stien ble mer utydelig etterhvert, men det var satt opp varder med jevne mellomrom som det var stort sett ikke noe problem å følge. Vardene viste vei opp mot skaret på 998 moh og videre skrått langs nordryggen. Stor varde og postkasse på toppen og kjempefin utsikt over Målselv, Senja og ellers mye av Troms. Brukte 3 timer og 20 minutter opp i relativt rolig tempo, nøt det fine været, bærene og utsikten på vei opp. Ned igjen fant vi en annen merket sti som gikk en litt annen trase enn den vi hadde fulgt opp ned det bratteste partiet, men skar over mot stien vi hadde fulgt opp etterhvert. Brukte i overkant av 5,5 timer totalt på turen. Signe var med:)