VINJAKULA - Bjerkreim/Gjesdal (27.08.2014)  5

Written by torjan (Tor Jan Stokkedal)

Start point Maudalsveien
Ascents Vinjakula vest (907m) 27.08.2014

Litt om meg;
61 år, og nettopp vurdert knærne for evt å bytte (det ble ikke operasjon). Har mye vont, men ble anbefalt å gå mye turer i ulendt terreng.
Startet fra Ålgård kl 08.30 og kjørte veien mot Sirdal.. Fra Ålgård og til Dirdal kjørte vi i tett tåke og var litt i tvil om det ble tur. Når vi kom gjennom tunnellen ned til Dirdal var det ingen tåke og et fantastisk fint vær, stille og sol.

Vi kjørte til Byrkjedalstunet og derfra tok vi av veien mot Maudal. Helt på toppen, på venstre side var det god parkeringsplass for bilen.
På motsatt side av P-plass startet turen. Løypa var ikke T-merket, men med små steinvarder. I første delen var den merket med farge.
Første delen var litt nedover i myr (ble våt med en gang) og så bar det oppover. etter en stund kom vi til et fantastisk utsiktpunkt. Her så vi rett ned på Byrkjedalstunet og innover mot Høgsfjorden.
Videre gikk turen over litt kupert område før det gikk videre oppover.
Vi gikk forbi endel små vann som speilet seg i solen, vanvittig vakkert.
Så kom vi til et godt stykke med flatt og småkupert terreng før vi skulle oppover mot toppen.
Siste delen var litt dårlig merket, og det ble litt småklatring før vi endelig kom opp til en fantastisk fin varde.
Her spiste vi og skrev oss inn i boken og nøt en fantastisk fin utsikt ut over havet osv.
Nedover fra toppunktet fant vi en annen merket sti og den gikk lett.
Ellers var det å følge samme vei tilbake til bilen.
Vi var enige om at dette var en utrolig kjekk, men krevende tur.
Løypa var forsåvidt greit merket, men du må være årvåken og følge med på hvor vardene er.
Så ble det Rømmegraut på Byrkjedaltunet på returen.