Skogstur på Vingromsåsen (31.08.2014)  4

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Ascents Krokvassfjellet (993m) 31.08.2014
Skartlifjellet (944m) 31.08.2014

Fikk med meg Roger på en fin skogstur i dag. Roger sykla Birken i går, men det var ingen unnskyldning for å slippe å gå på tur med Atomsilda ;) Det var snakk om litt sykling og så fottur videre over myr og hei. Han spurte nå om det var bratt, men jeg sa...neida...Flatt og fint ;) Embla var igjen klar for tur.

Parkerte ved hovedveien over Vingromsåsen og satte oss på syklene. Embla langet avgårde mens vi måtte bruke syklene. Det var nå absolutt ikke flatt. Helt sikkert 10% stigning og Roger bannet og lo om hverandre. Opp kom vi da og låste syklene til et tre. Fin sti videre nesten helt opp på toppen. Jeg hadde bare nevnt i en bisetning at jeg hadde lagt ruta "noe" lengre...bort til en topp til. Roger godtok nå det med litt tvil i stemmen.

Krokvassfjellet var en fin skogstopp. En av de finere jeg har vært på faktisk. Mange av disse skogstoppene har jo så som så med utsikt....ofte null.... Turen videre fra toppen gikk uten sti. Det gikk over myr og hei, men vi kom da opp til Skartlifjellet. Super utsikt til alle kanter og mye blåbær. Embla skremte også opp to ryper og fikk seg en ekstra løpetur i det fine terrenget. Overraskende fint her oppe på Vingromsåsen. Her må ski og truger fram til vinteren. Ruta tilbake til bilen gikk på mye tungt underlag. Roger svettet og slet i bløtt terreng og var glad da vi kom tilbake til syklene. For min del blir det ikke siste gangen Vingromsåsen får besøk av meg.