Skurvenuten, Reinsnosi, Tungerusta og Bjørnanuten (15.08.2014)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Grytingstøl (760m)
Endpoint Samme (760m)
Ascents Bjørnanuten (1,611m) 15.08.2014
Reinsnosi (1,639m) 15.08.2014
Skurvenuten (1,497m) 15.08.2014
Tungerusta (1,573m) 15.08.2014
Skurvenuten øst (1,486m) 15.08.2014 07:40

Skurvenuten, Reinsnosi, Tungerusta og Bjørnanuten

Torsdag 14. aug.
Kjørte rett fra jobb mot Røldal og ankom Grytingsstøl ved Valldalsvatnet kl 1900. Mens jeg gjorde de siste pakningsjusteringene begynte det å regne og en av de fineste regnbuene jeg har sett åpenbarte seg:

Regnbue over Grytingstølen

Fant fin umerket sti opp mot Holdøledalen, og jeg trasket i vei i regnværet med noe tung sekk (to ekstra fatøl siden jeg ikke skulle gå så langt). Turen opp til Holdøla tok 45 minutter og innen kl 20:15 var camp'en klar.

Camp i Holdøledalen, 1080 moh.

Fredag 15. aug.
Etter en grei natt i telt var det klart for dagens tur. Startet klokken 07:40 opp østryggen på Skurvenuten i lettskyet pent vær. Terrrenget var som forventet steinete og med mange "falske" topp punkt. Ankom toppen av Skurvenuten etter en og halv time med rolig gange.

Morgenstund i Røldalsfjellene...
Toppen av Skurvenuten, 1497 moh. Reinsnos bak.
Turen gikk så videre til dagens hovedmål, Reinsnosi, på 1639 moh. Ruten gikk stort sett rett mot toppen på stein og snø, og jeg ankom toppen rett før klokken 11:00. Det var nå tid for å innta lunsj og det er ikke ofte slikt kan gjøres i bar overkropp på over 1600 moh.
Reinsnosi sett fra Skurvenuten.
Toppen av Reinsnosi, 1639 moh.

Etter lunsj tok jeg turen innom utsiktsvarden i NV, men skyer gjorde at det ikke var utsikt ned mot Reinsnos. Videre bar det ned over Reinsnosfonni og Storfonn, før en kort motbakke opp på dagen tredje topp, Tungerusta, 1573 moh. Etter en kort pause (dette var den eneste toppen det ikke gikk an å sitte i bar overkropp), gikk jeg videre mot Bjørnanuten. Denne toppen har en bratt sørside, men når jeg nærmet meg viste det seg å være enkelt å komme seg opp på toppen. Oppe på topp platået besøkte jeg alle mulige topp punktene, men kom frem til at toppen med varden er det høyeste punktet. Uansett, dagens fjerde, (og siste) topp var i boks og det kunne nytes med litt mat og drikke i fortsatt flott vær.

Tungerusta, 1573 moh.
Toppen av Bjørnanuten, 1611 moh.
Utsikt fra Bjørnanuten ned i Holdøledalen, med Valldalsvatnet helt bak.

Etter en god halvtime på toppen, var det på tide å finne en grei vei ned i Holdøledalen og tilbake til camp. En snøfonn ledet meg raskt halvveis ned og resten gikk i bratt, vått og grønt terreng. Vel nede i dalen var det flatt og fint terreng, med unntak av to skrenter/kløfter, som lett kan omgås (hvis man ser dem før man står på kanten). Klokken 16:20 var jeg igjen nede i Holdøla, men måtte lete litt for å finne en god krysningsmulighet over elven. Denne markerte jeg med et par steiner.
Tilbake i teltet ventet en (nokså) kald hansa fatøl og Realtek middag, samt avslapning med en god bok.

En av to kløfter i den ellers flate Holdøledalen.
Et av få krysningspunkt over Holdøla.

Lørdag 16. aug.
Klokken 08:30 lørdags morgen var alt pakket ned og det var klart for retur til bilen nede i Valldalen. Litt gråere enn gårsdagen, men ikke noe nedbør. Turen ned til bilen tok i underkant av 35 minutter. Totalt var hele turen på 22,5 km og 1525 høydemeter.

Pakket og klart for returen.
Straks nede ved Grytingstølen igjen.

Turhelgen derimot var ikke over og flere topper ble besteget på vei hjem...