Nok en tåketur i fjellheimen (30.08.2014)  2

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Beggil (840m)
Endpoint Beggil (828m)
Ascents Pannhøe Vesttoppen (1,596m) 30.08.2014
Sjugurdsjøpiggen (1,634m) 30.08.2014
Steinbruhøe (1,436m) 30.08.2014

Etter å ha droppet Birken i år pga null sykkeltrening, måtte jo dagen fylles med noe annet givende. Fikk med meg Gitte på tur opp i Sjodalen. Det primære målet for denne turen var Sjugurdsjøpiggen som har en god pf og er på lista over pf 250 i Oppland. Vi skulle også ta med oss noen andre topper der oppe.

Værutsiktene var ikke så aller verst, men ble aller verst!!!! Sånn går det iblant. Det var lovet noe bedre vær i nordlige trakter enn lenger sør iflg varselet på yr kvelden før. Det ble det absolutt ikke. Hva gjør man da...etter å ha kjørt 20 mil! Jo,-bare å ta på støvlene det. Får ta det som trening. Kjørte over Sjoa nær Ridderspranget og kjørte langs elva noen kilometer før vi parkerte ved Beggli. Embla var ivrig og det var vel hun som likte seg best på tur i dag. Kan forøvrig si at vi ikke så ei rype på turen. Tåke var det, men var blåst for fugl der...

Starten er ganske tøff den oppover lia. Kun sporadisk tråkk og det ble mest å finne en fin trase i den flotte furuskogen opp fra elva Sjoa. Godt med blåbær i lia og noen stopp ble det...ikke bare for spising,- men svetten silte og det var rimelig bratt helt opp mot Steinbruhøe. Ca 100hm før Steinbruhøe kom tåka, og den ble "med" oss resten av turen til vi igjen var tilbake på Steinbruhøe. Klarte å kløne det til ved at jeg TRODDE vi var på selve Pannhøe, men jaggu var vi bare på Vesttoppen gitt. Bør nok gjøre leksa bedre på forhånd. Hadde ikke lagt ruta lengre på GPSn og trodde vi var på siste toppen. Så jo heller ikke en dritt.

Enkelt terreng på mye av turen, men det var ei rimelig bratt ur ned fra Sjugurdsjøpiggen mot Pannhøe. Svært glatt var det i stor stein,- og Embla peip og likte seg ikke da pappa gikk raskere nedover ura enn henne.

Alt i alt så var det en nedtur denne dagen. Hadde forventet så mye mer. Slik gikk det denne dagen og vi håper at det blir bedre vær i disse traktene en annen gang. Takk for turen Gitte og at du vil være med på tur. Kan jo lure litt på vitsen i slikt vær....men noen nye erfaringer gjør man på slike turer også.