Forsmak på Machu Picchu (10.07.2007)

Written by vedhenget (Eirik Nordbrøden) GSM

Ascents Putucusi (2,590m) 10.07.2007

Hva gjør man når man er strandet i Aguas Calientes dagen før man har fått ordnet et besøk på Machu Picchu, jo man finner en liten fin ettermiddstur. Guideboka beskrev dette som en ikke alt for krevende tur langs fin sti med noen stiger på de vanskeligste punktene. Greit nok tenkte vi og la i vei. Det var bred fin sti og lett å finne fram, men etter en liten stund traff vi på den første stigen. 5 meter opp var vel ikke noe problem, men deretter fulgte stiger på både 10, 15 og 20 meter rett opp fjellveggen. ikke noe for høyderedde eller i regnvær! Og pesielt ikke ned igjen noe vi senere fikk merke. Vi trosset høydeskrekken og fortsatte til toppen, den siste biten var egentlig ganske grei på stor fin sti. På toppen møtte det oss en fantastisk utsikt til Machu Picchu og områdene rundt. Ned igjen var stigende ennå mer skremmende, men vi overlevde turen. Og lykkelige var vi da det faktisk begynte å regne rett etter vi hadde passert den siste stigen. Alt i alt en fantastisk tur og har man tid bør manm absolutt få med deg denne før man drar til Machu Picchu.
Med på turen var Anne, Hanna, Hallvard, Kristin og Tom.