Søre Surtningssue - siste av Surtningssue-toppene! (29.08.2014)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Memurubu (1,005m)
Endpoint Samme (1,005m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Aust for Hesttjønne (1,532m) 29.08.2014 09:47
Søre Surtningssue (2,130m) 29.08.2014 12:12
Visits of other PBEs Memurubu (1,005m) 29.08.2014 08:15

FINALE PÅ SURTNINGSSUE-TOPPENE

De andre Surtningssue-toppene ble besteget i august 2011 fra Memurubu og i mars 2014 på ski med Glitterheim som base. Nå var tiden inne for bestigningen av den siste - Søre Surtningssue.
Jeg reiste inn til Memurubu med båten kvelden i forveien, og fikk tildelt overnatting i seksmannsrom på annekset. Memurubu er dessverre blitt i overkant preget av masseturisme! Det var krav om betaling av opphold ved innsjekk og passord for Wi-Fi skulle de ha 25 kroner for! Men betjeningen var hyggelig, og maten meget bra!
Start fra Memurubu litt etter kl 08. Værmeldingene fra Yr var fantastiske, både kvelden i forveien og på morgensiden - lettskyet vær og sol fra klar himmel litt utpå dagen! Problemet var bare at dette på ingen måte stemte med virkeligheten! Været var grått, og tåken hang ned over fjellene over 1800m. Det ble heller ikke noe særlig bedre utover dagen! Men bra turvær var det, og da er det bare å ta det som det kommer. Jeg startet ut sammen med folkevandringskøen til Besseggen, og fulgte stien opp til vel 1300 moh. Herlig å kunne ta av mot venstre og fortsette turen i fred og ro i uberørt, fint og lettgått terreng! Omtrent midt mellom stien og Aust for Hesttjønne traff jeg på en flokk på 6-8 flotte reinsdyr, en av bukkene med blodige horn. De var ikke særlig sky, og jeg hadde følge med dem noen hundre meter før de forsvant.

Flotte reinsdyr på 1350 moh over Memurubu
Blodige horn.....

Jeg fortsatte i retning VNV opp til

Aust for Hesttjønne
Avrundet topp-parti med fin utsikt ned mot Gjende i sør og Hesttjønne i Vest. GPS 478963 6818994. Jeg laget en minivarde på høyeste punkt.

Fra Aust for Hesttjønne mot Gjende
Utsikt vestover mot Hesttjønnet og mot Sørryggen på Surtningsue i tåke

Fortsatte mot

Søre Surtningssue
Holdt høyde gjennom fint og lettgått terreng ØNØ for Hesttjønne 1473 opp til et avflatet parti på 1600 m og videre opptil et nytt, mindre flatt parti på vel 1800 moh.

Tar med dette bildet av Sørryggen og Sørtoppen på Surtningssue tatt 23. august 2011. Slikt vær ble det dessverre ikke denne dagen!
Sørryggen på Surtningsue i tåke. Avflatet parti på 1600m til venstre
Sikten mot sørryggen ble bedre på tilbaketuren. Toppen på Søre delvis skjult i tåken

Her kom jeg inn i tåke, men sikten var brukbar - et par hundre meter. Jeg valgte å fortsette på skrå mot venstre vest for den sørligste delen av ryggen. Her ble det litt klyve-klatring (opp mot grad 2) på oppoverturen, som jeg unngikk på nedturen der jeg gikk litt mer mot vest. Det skrå draget førte opp på sørryggen som var relativt smal der jeg kom opp. Litt lenger fremme smalnet det ytterligere til ved en liten hammer, men fjellet var tørt og fint og det var overalt godt feste for føtter og hender. Så ble det lett vandring de siste 500 m bort til toppen som er markert av en middels stor varde. GPS på høyeste punkt et par meter øst for varden 477517 6820788.

Varden på Søre Surtningssue 2130 moh fra sør
Fra varden på Søre mot fortsettelsen av ryggen mot Surtningssue Sørtoppen

Da hadde jeg brukt omkring 4 timer fra Memurubu. Høyst begrenset utsikt, men tåken kom og gikk slik at det periodevis var sikt mot Sørtoppen og Memurubrean, samt mot toppene på sørsiden av Gjende.

Fra sørryggen mot Vestre Memurubrean og V6
Mot Gjendealpene. Fra venstre Tjønnholet, Skarvflybrean og tindene og Knutsholstindene

Etter en lengre pause på toppen i håp om at tåken skulle lette tok jeg fatt på returen. På vei ned traff jeg en hyggelig fjellmann med stor sekk, joggesko på beina og støvler i sekken i følge med en ung dame (datter?). De var tydeligvis meget fjellvante, og var på vei til hovedtoppen via sørryggen.

To mennesker på vei opp sørryggen! Hesttjønne og Gjende i bakgrunnen
Mot Raudhamran 1893 moh
Endelig ble det litt utsikt - her mot SØ
Sørenden av sørryggen mot Surtningsue. Gjende og Knutshøe i bakgrunnen
Sørryggen sett mot nord
Skarvflytindene med Nørdre nærmest

Vel nede på 15-1600m lettet tåken slik at det ble litt utsikt mort området jeg hadde beveget meg i. Ganske ville fjellformasjoner! Omtrent på samme sted som på oppoverturen traff jeg på reinsflokken igjen. Den hadde nå øket på til ca. 20 dyr.

Vakkert ned mot Memurutungen!

Tilbake på Memurubu ca. kl 16 etter en fin tur i greitt nok vær, men dessverre med høyst begrenset utsikt. Så ble det båt tilbake til Gjendesheim, god middag hos det hyggelige vertskapet på og hjemreise til Bergen der jeg ankom en halvtime før midnatt.

Memurubu - Søre Surtningssue T/R

Gjenstående

Written by JohnTiger 01.09.2014 10:45

Jeg og Harald lurer på hvilke du mangler nå? :-)

Sv: Gjenstående

Written by knutsverre 01.09.2014 11:19

På PF>30 listen mangler jeg kun Skagsnebb som er meningen å ta i september i forbindelse med Peakbooktreffet på Leirvassbu. Håper å se dere der!

På PF>10 listen mangler jeg dessuten de tre sekundærtoppene på Skarvflyløyfttinden - SØ1, SØ2 og SØ3.

• +

Sv: Sv: Gjenstående

Written by JohnTiger 01.09.2014 17:46

Written by JohnTiger 30.08.2014 23:40

Du nærmer deg nå Knut Sverre :)

Fasinerende hvor ulik høyde det er på skylagene ikke så langt unna hverandre!

Vi skulle samme dag. 29 aug, på Soleibotntindene, men der lå skyene på rundt 18-1900 moh. Vi kjørte derfor mot Besseggen istedet, men underveis svippet vi oppom Juvasshytta og der lå skyene på ca 2400 moh, så vi gikk Kjelhøe, Galdhøe og Veslpiggen istedet. Ingen skyer så lavt :)