Bonanza Peak og gruveriket i fjellet (18.07.2014)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point McCarthy Parking (420m)
Ascents Bonanza Peak (2,128m) 18.07.2014
Bonanza Peak South Summit (1,920m) 18.07.2014
Visits of other PBEs Bonanza Mine (1,770m) 18.07.2014
Kennicott Mines (600m) 18.07.2014
McCarthy Footbridge (420m) 18.07.2014
McCarthy Parkinglot (420m) 18.07.2014

Topptur fra Alaska 2014-ekspedisjonen.

Gikk fra parkeringsplassen ved McCarthy Footbridge og inn til McCarthy der vi fikk sitte på en liten shuttlebus (varebil med ekstra seter) inn til Kennicott. Derfra gikk vi opp stien eller ATV-veien oppover mot Bonanza Mine. Vi la fort merke til at dette var ufattelig lett etter fire uker ved Chakachamna hvor vi måtte brøyte oss igjennom jungelskog for hver meter. Endelig en sti! Gikk fort oppover.

Etter to-tre timer inkludert en halvtime med lunsj var vi oppe ved Bonanza Mine, ett råkult sted å være på! Bygget var ganske stort og lå høyt oppe i fjellet. Her gravde de ut verdens rikeste forekomst av kopper i 30 år på tidlig 1900-tallet og sendte det ned taubanen til Kennicott. Videre gikk det ut med en jernbane som kanskje rangeres helt på toppen av verdens mest spektakulære jernbaner, om den fortsatt hadde vært i drift!

Etter å ha utforsket trebygningen og alt skrotet som ligger strødd irundt i ganske store mengder startet vi oppoverturen mot sørtoppen av Bonanza Peak. Her var det en ekkel ur store deler av veien, og for hvert skritt du tok oppover sklei du iallefall tre skritt neddover igjen! Men vi kom oss til sørtoppen og begynte klyvinga bortover en ganske tøff og tiltider luftig egg mot selve toppen. Jeg stortrivdes mens Vegar hatet og brukte god tid! Som vanlig her i Alaska er all stein og berg helt løst i en grad som jeg ikke har opplevd i norske fjell enda.

Men kom oss til topps og oppdaget at vi omtrent ikke var slitne! Flott utsikt, spesielt Stairwell Icefall som så helt vilt stor ut! Etter litt vurdering av ruter valgte vi å gå rett ned fra Bonanza Peak til dalsøkket rett under. Var 400 høydemeter med konstant løsur som vi kunne surfe ned elver av stein. Vi kom ned til bunnen hvor Glacier Mine ligger, en forlengelse av Bonanza Mine, forbundet med gruveganger igjennom fjellene og tidligere taubaner over. Det gikk gruveganger videre til Jumbo Mine også, hadde vært spennende å utforske systemet!

Fortsatte ned og kom inn på den gamle stien eller veien til Jumbo mine og en halvtime seinere var vi nede i Kennicott. Da hadde klokka blitt snart ni på kvelden så bussene ut til McCarthy gikk ikke lengre noe vi viste om så vi begynte å gå langs veien. Vi gikk knapt 1km av de totalt 8 kilometrene før en bil stoppet og spurte om vi ville sitte på. Hun drev ett av overnattingstedene der og skulle hente turister ved footbridge'n. Så vi sparte litt krefter, krefter vi egentlig hadde mer enn nok av enda, selv etter 19km i bratt fjell. Tilbake til leiebil, telt og feit burger med masse ost og bacon i fin combo med iskald øl og cola (ble isllafell iskald etter 15min i isbreelva Kennicott River)! Ikke feil!

Kart
Bonanza Mine
Oppe ved Bonanza Mine
Interiør
Måtte "bestige" bygningen
Fra sørtoppen mot Bonanza Peak
Sørtoppen sett fra eggen opp mot hovedtoppen
Panorama fra toppen
Ruinene av Jumbo Mine
Skog og den enorme Root Glacier
2000m høy isfoss, nesten 5km bred, Stairway Icefall
Tøffe 10m-15m pf'ere på ryggen mellom Bonanza Mine og Glacier Mine
Hus ved Glacier Mine

For en sommer

Written by mortenh 30.08.2014 13:11

For en sommer dere ser ut til å ha hatt. Eksotisk++

Og for et brefall. Smelter hjertet til en brevenn å se slikt et isscenario.

Sv: For en sommer

Written by Þróndeimr 30.08.2014 21:49

Ble tidenes beste sommer! :) Brevenner og fjellvenner (og egentlig alle andre friluftslivfolk) bør så absolutt besøke Alaska, du finner alt der!

• +

Sv: Sv: For en sommer

Written by mortenh 30.08.2014 22:25
        • +

Sv: Sv: Sv: For en sommer

Written by Þróndeimr 30.08.2014 22:39

Spennende

Written by JPV100 29.08.2014 23:11

Flotte bilder! Og det var sikkert spennende å traske i gruveruinene, selv om det egentlig såg ganske trist ut. Og det brefallet var enormt!