Nidaros og Huginn (04.07.2014)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point FOB Viking II (1,326m)
Ascents Mount Hugin (1,925m) 04.07.2014
Mount Nidaros (1,794m) 04.07.2014
Nidaros Peak E1 (1,783m) 04.07.2014
Nidaros Peak E2 (1,664m) 04.07.2014

Topptur fra Alaska 2014-ekspedisjonen.

Strålende vær denne dagen, som de fleste andre dager! Tok med oss nøtter og snickers og trasket ivei rett opp i dalsøkket nord for campen vår. Her gikk vi fra urrygg til urrygg for å unngå å måtte gå opp den råtne snøen. Kom opp til en topp mellom Nidaros og Hugin hvor vi splittet oss, Vegar ble igjen da Nidaros så for bratt ut for hans del mens jeg skulle gjøre ett forsøk.

Nidaros så ekkel ut på ett pungt der det var styggelig bratt og mye løst. Men løypa var egentlig ganske grei, gikk ann å forsere de bratteste klatrepartiene med klyveruter og fulgte noen nytrampa spor av dall sheep. Kom opp til ett pungt som jeg måtte opp uansett, der var det så løst at jeg brukte nesten en halvtime på 5 høydemetre. Måtte kaste ut store mengder stein før jeg fikk tak i en stein som i det heletatt holdt vekta mi.

Etter å ha passert dette var det ei fin og luftig klyveløype opp til toppen. Returen gikk greit. Ned til Vegar og videre over en slags egg til foten av Hugin. Her la vi fra oss hagle, gadd ikke gå opp storura med den idag. Så fikk bjørnen bare komme om den skulle gjøre akkurat denne dagen! Hugin ble nådd og vi måtte sette opp en liten varde før vi returnerte til camp utpå ettermiddagen.

Kart og GPS-spor
Bratt og løst opp mot Nidaros
Panorama fra Nidaros
På vei over snø å noen pinakkeler mellom Nidaros og Huginn
Vi tok oss tid til å sette opp en liten varde på Huginn
Panorama fra Hugin
Mt Neacola (2873), høyest i Neacola ca midt i bildet. Peak 2715 til ventre
Profil av Nesset Peak, toppen jeg ikke klarte å bestige, snudde ved den siste høye pinakkelen til høyre for toppen.
Ned ei delvis fast og delvis løs ur fra Huginn
Vegar på tur ned
Lite vannhull

Flott område

Written by hmsv1 27.08.2014 07:33

Fine panoramabilder her, for en utsikt du får! Ser ut som om du koser deg på tur der borte :)

Sv: Flott område

Written by Þróndeimr 27.08.2014 19:31

Takk! Det skulle være en fin tur, ikke rekordforsøk av noe slag :)