DNT Valdres og Gudbrandsdalen tur til Uranostinden (23.08.2014)

Written by Naboen (Lars Christensen) GSM

Ascents Slingsbytinden (2,028m) 23.08.2014
Uranostinden (2,157m) 23.08.2014
Visits of other PBEs Uranosbreen (1,900m) 23.08.2014

Dnt Valdres og Dnt Gudbrandsdalen til Uranostind.
23. August var datoen satt for tur til Uranostinden i samarbeid med Dnt Gudbrandsdalen. Jeg hadde sagt ja til å være turkoordinator. Langtidsvarselet meldte dårlig vær med mye nedbør og lave temperaturer, så jeg var usikker på om vi i det hele tatt kom til å få noen påmeldte. Et par dager etter hadde jeg 3 påmeldte, Terje fra Asker, Venke fra Etnedal/Hadeland og Stein Arild fra Fagernes. Jeg har ikke brekurs så vi var derfor avhengig av at Dnt Gudbrandsdalen stilte brefører. De hadde etter hvert fått 5 påmeldte, og brefører Eskil skulle føre oss trygt over Uranosbreen. Kl 0900 Lørdag morgen var vi 10 turdeltagere samlet i Koldedalen klare for å gå oppover mot Uranosbreen. Det fine sommerværet hadde definitivt forlatt oss denne dagen, vi startet i noen få plussgrader og duskregn. Den første timen gikk lett på sti oppover mot Uradalsvatnet, før vi begynte på bratta opp til morenene og brekanten. Praten gikk lett, og emnet dreide for det meste seg om fjell. Tross været var det god stemning i gruppa, vi ble bedre kjent med hverandre og alle hadde nok en dempet forventning til hvordan det så ut lengre oppe mot toppen. Ingen, unntatt jeg, hadde vært på toppen før. Brekanten ble nådd i god stil, og mens Eskil ordnet tau, fikk vi andre i oss litt mat og på med seler og stegjern. Det ble ikke lange pausen, og det var ganske hustrig her oppe i morenelandskapet på vel 1500 moh. Etter hvert tok vi fatt på breen etter at Eskil hadde gitt litt informasjon om rutiner i taulag på bre for de som ikke hadde gjort dette før. Det var også 2 andre i gruppa som hadde brekurs, så vi var vel ganske trygge. Uranosbreen er en ganske snill bre, men noen sprekkfelt er det. Vi møtte ikke snøen før godt oppe på breflata, så alle deltagerne fikk se og hoppet over noen fine dype tverrsprekker. Etter hvert gikk regnet, som hadde fulgt oss på det meste av turen, over i snø. Og snødde gjorde det helt til vi var nede på breflata igjen. Det var et par brelag som hadde gått før oss, så vi hadde spor å følge helt til vi var oppe i skaret mellom Uranostinden og Slingsbytinden. Gps, kart og kompass ble liggende i lomma. Etter en liten matbit på en ganske så lun plass i skaret, begynte vi turen opp flanken mot toppen. Fra nevnte skar er det bredt og fint helt opp til ca 20 meter før toppen, men i dag var det i tillegg til tåke 10 cm nysnø som gjorde steinene veldig sleipe. Vi valgte derfor å gå i bretauet opp til toppen. Fra der toppeggen smalner av var det 2 av deltagerne som synes det så vel luftig ut siste meterne til varden, og valgte å vente der. Resten av gjengen kom seg overraskende lett over ryggen og ut til Varden. Et par sikringer ble satt så alle skulle føle seg helt trygge. Ikke mye å se her oppe, det var bare å klappe varden for så å returnere tilbake. På "trygg grunn" ble det frislipp nedover flanken, og de som ville kunne ta turen oppom Slingsbytinden også. De aller fleste valgte dette, også Terje en 65 år gammel sprek fjellgeit som spratt over steinene som om det var en tur i parken. Vi returnerte etter hvert nedover breflata og nå begynte været å letne slik at vi fikk litt utsikt utover Kvitevatnet og Tyin. Uranostind lå dessverre fortsatt med tåkehatten dratt godt nedover fjellsida. Etter at vi var ferdig på breen ble det flere strekk i feltet. Noen hadde det travelt og andre tok det med ro. Før vi skilte lag var alle enige om at det hadde vært en kjempetur selv om været var dårlig og utsikten fraværende på toppen. Kanskje ga det en god mestringsfølelse å få lov til å bestige Uranostinden i "hårete" forhold og i et vilt område sammen med andre fjellinteresserte. Var i hvert fall slitne bein som fant veien inn i bilene nede ved Koldedalen etter snaut 11 timer på tur.
Takk for turen alle sammen, og spesielt takk til turleder og brefører Eskil fra Dnt Gudbrandsdalen som ledet oss trygt opp og ned. Dessverre klarte jeg å slette alle bilder på mobilen min før backup, heldigvis fikk jeg et par bilder av Venke og Terje.

På vei oppover Uranosbreen. Været kunne vært bedre, men god stemning i gruppa.
På vei bortover toppeggen. Bildet er tatt fra der ryggen virkelig smalner av.Varden er ved personen lengst bak.