Sønstebyåsen - Svelvik (24.08.2014)  2

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Juveveien (134m)
Endpoint Juveveien (134m)
Characteristic Jogging
Ascents Sønstebyåsen (291m) 24.08.2014 12:59

Egentlig var det utelukket å gå noen tur denne helgen, som var fullspekket med bursdager og annet. Men søndag formiddag var det noen timer vi ikke skulle noe spesielt, og ute skinte sola. Rundt Lier hang regnbygene over åsene, men fra oss og sørover i retning Svelvik så jeg mye blå himmel. Jeg hadde en treningstur på programmet der nede, nemlig Sønstebyåsen (291). En topp som skulle ha begredelig utsikt, så den kunne jeg stikke oppom alene engang, tenkte jeg. Da kona ga "tillatelse" til at jeg tok en trimtur mens den ene dattera var i bursdag, ble det kjapp pakking av drikke og en regnjakke i tilfelle regnbyger. I tillegg rasket jeg med mobil med GPS og fotoapparat. For GPS er veldig kjekt på mange av disse skogstoppene.

24.08.2014 - Parkering innerst i Juveveien, Svelvik. Bommen er nesten 100 meter lenger framme.

En halvtimes kjøring, og jeg var i Svelvik, hvor jeg kjørte opp Juveveien, og helt til dens ende hvor den gikk over i grusvei. Der var det plass til noen få biler. Ingen vits å kjøre lenger, for nesten 100 m lenger framme var bommen. Det ble rask gange med delvis jogging innimellom. Etterhvert gikk grusveien over i traktorvei. Nydelig vær over Svelvik-området, mens tunge cumulusskyer hang truende rundt.

Der hvor traktorveien gjør en skarp venstresving etterfulgt av en skarp høyresving, hadde jeg planer om å ta av å sikte rett opp mot toppen. Jeg gikk noen meter til etter høyresvingen, og gikk bratt opp i blåbærlyngen. Bra med blåbær, så mine hvite joggesko og hvite sokker fikk kjørt seg. Et stykke oppe i skogen møtte jeg på en sti som gikk på tvers av min fartsretning. Jeg fulgte den noen meter nordover, før jeg gikk siste stykket mot toppen i lyngen igjen.

Aller høyeste punkt!

For høyeste punkt på Sønstebyåsen… Ja var den røde nåla plassert på riktig sted? Virket ikke slik. Sønstebyåsen har 2 punkt som er nesten like høye. Den røde nåla var plassert på det sørlige punktet, på 290.7 moh. Men 200 meter lenger nord er det et punkt som har høyden 291.1 på økonomisk kart:

24.08.2014 - Sønstebyåsen har 2 nesten like høye punkt. Det sørlige (blå krysset) på 290.7 moh, og det nordre (røde krysset) på 291.1 moh. (Kartkilde: www.norgeskart.no)

Da spørs det om de som har vært på Sønstebyåsen har vært på det sørlige eller nordre punktet…? ;-)

Jeg var på begge for å være sikker, og hadde da brukt i underkant av en halvtime til toppen. :-) Inntil noen motbeviser noe annet, flytter jeg den røde nåla til høyeste punkt på kartet.

24.08.2014 - Høyeste punkt på Sønstebyåsen (291), det nordre punktet. Det går en sti over toppen.
24.08.2014 - Sekken min står omtrent på høyeste punkt på Sønstebyåsen, det nordre punktet på 291.1 moh.

Over høyeste punkt på 291.1 meter går det faktisk en sti. Den går sør-nord (eller omvendt). Jeg fulgte denne stien sørover mot det sørlige punktet på 290.7 meter. Stien går litt til siden for dette høydepunktet, så her bar det inn i blåbærlyngen igjen. Jeg surret litt rundt i skogen, for her var det dårlig med markert toppunkt. Det var ikke noe blivende sted, så etter et par minutter med gåing på kryss og tvers, startet jeg på returen.

Målet var nå å komme ned mot traktorveien jeg hadde fulgt til toppen. Jeg gikk derfor ned mot øst, men regnet nesten med å møte stien jeg hadde vært innom da jeg nærmet meg den nordre toppen. Og ganske riktig, på rundt 240 meters høyde kom den. Nå fulgte jeg den sørøstover. Jeg småjogget nå, der det var minst risiko for å snuble i røtter og steiner. Etter en stund skjønte jeg at denne stien sikkert gikk mot det nordligste boligfeltet i Svelvik, så jeg tok igjen av stien og gikk ned mot øst. Jeg kom inn på en annen sti i nordenden av et jordet ved Juve. Der traff jeg på traktorveien og grusveien jeg hadde gått til toppen. Nå ble det "kappgang" og lett jogg tilbake til bilen igjen, og fremdeles skinte sola over Svelvik mens regnbygene holdt seg langt unna. En drøy time på tur, men god og svett.

24.08.2014 - Den blå, tykke streken er ruta jeg gikk. Det gule krysset nederst er start hvor bilen sto parkert. Det røde krysset øverst på den blå streken markerer høyeste punkt på Sønstebyåsen.