Tirsåsen og Såta (24.08.2014)

Written by elbow (Vegard Magnussen)

Characteristic Jogging
Ascents Såta (489m) 24.08.2014
Tirsåsen (427m) 24.08.2014

Løpetur av den fuktige sorten.

På vei hjem fra hytten tok jeg en liten avstikker for å kombinere trening med fjellsamling. Parkerte like ved starten på skogsveien opp mot Såta som Knut Sverre fant på sin tur til toppen. Løp først videre innover grusveien mot Kjøpmannavadet. Derfra videre et stykke på VÅT traktorvei før jeg tok sikte mot toppen av Tirsåsen. På grunn av alt vannet i terrenget valgte jeg rygg fremfor dal oppover, og fant raskt et fint hjortetråkk som kunne følges store deler av veien. Greit terreng uten altfor mye braker, men null utsikt fra toppen.

Løp så tilbake til utgangspunktet og fant frem til den overgrodde skogsveien. Det begynte nå å skumre så det hastet litt om jeg skulle rekke å komme både opp og ned før det ble mørkt. Et stykke oppover i terrenget begynte det å bli vanskelig å følge skogsveien, men jeg hadde heldigvis Knut Sverre sitt gpx-spor å støtte meg på. Fra ca 380 moh ble det temmelig ulendt og knotete terreng. Toppen var fullstendig dekket av braker og hadde ingen utsikt. Så var det bare å komme seg ned igjen. Lyset var nå nesten helt forsvunnet, så det ble et par solide tryninger på vei tilbake til bilen.

Alt i alt to kjipe topper i ultrakjipt vær.

Start date 24.08.2014 20:04
End date 24.08.2014 21:19

Imponerende tempo...

Written by knutsverre 26.08.2014 10:47

I slikt terreng og vær! Bra du hadde nytte av GPS-sporet mitt ned igjen fra Såta!