Kremtopp-sanking (24.08.2014)  4

Written by heidim (Heidi M. Pedersen)

Start point Putten seter (972m)
Ascents Anaripiggen (1,211m) 24.08.2014
Formokampen (1,428m) 24.08.2014
Karihaugen (1,277m) 24.08.2014
Visits of other PBEs Høvringen - Putt- og Skarvegen (975m) 24.08.2014

Dystre værmeldinger også for denne søndagen gav rom for en sein og lang frokost. Likevel var ikke klokka mye over 12 da vi la i vei mot dagens første kremtopp fra Putten seter ved Høvringen i Rondane. Formokampens toppvarde lå skjult i tåka fra start av, men kom etter hvert til syne i det været letta litt. Det holdt seg slik til vi nådde toppen, men utsikten er nok langt bedre på en godværsdag. Særlig ut fra sikteskiva å bedømme. Ble ingen veldig lang pause heller, for det var en kjølig trekk i lufta. På vei ned fikk vi også en skikkelig haglskur å "kose" oss i. Vel nede hadde været letta igjen, så med relativt friske bein tok vi fatt på en liten rundtur på andre sida av Putten seter. Fulgte merket sti mot Høvringen på nedsiden av toppene som etter hvert tok av opp mot Anaripiggen, dagens andre kremtopp. I den siste bakken opp kunne vi endelig tørke litt svette - hei til sol og blå himmel. Iallfall stedvis. Flott utsikt mot Blåhø/Jetta, Formokampen, Belgene, Otta, nordover Gudbrandsdalen og mot Trolltinden og Steet. Fulgte "motorveien" mot Karihaugen og gikk oppom småtoppene med varder på på veien dit. Ned derfra gikk vi mer eller mindre direkte mot Putten, og værgudene var tydeligvis på vår side: I det vi hadde skifta og satt oss i bilen, brakte det løs med en skikkelig regnbyge. Kremtopper skal kanskje egentlig plukkes i finvær, men jammen ble det nok en fin turdag en noe grå augusthelg.

Start date 24.08.2014 15:30
End date 24.08.2014 17:32

Er det ikke dumt

Written by mortenh 24.08.2014 22:16

Er det ikke dumt å drive med kremtopper i grautvær da?

Sv: Er det ikke dumt

Written by heidim 26.08.2014 17:11

Jo, du kan så si. Men om vi ikke fikk kremtopputsikten til Jotunheimen, så vi mye av Rondane og nabotopper, og lengre perioder med sol og nesten blå himmel. Mer grautvær på Kvitingskjølen, så dit må vi tilbake på skitur i go'vær, også for å ta store og nordre toppen.