Kvitt på Kvitingskjølen (23.08.2014)  4

Written by heidim (Heidi M. Pedersen)

Start point Sålell (1,167m)
Ascents Vestre Kvitingskjølen (2,060m) 23.08.2014
Store Kvitingskjølen (2,064m) 23.08.2014 not summited

Kvitt på Kvitingskjølen

Det var ikke de beste værmeldingene for helga, men turlysten hadde meldt sin ankomst tidlig i uka og på torsdag kribla det skikkelig i fjellfoten. I løpet av torsdagskvelden ble det bestemt at både Trolltunga og Uranostinden ville utgå for gjengens del (May Britt og jeg var de eneste "disponible"), og i stedet ble Otta valgt som utgangspunkt for helga. Etter ei kjapp rehab.økt på Espern etter jobb, ble kursen rettet nordover og "æ kjørte Eeeeee6" noen timer. Tok sånn passe tidlig kvelden, og lørdagens turmål var valgt til å være Kvitingskjølen, et område som ingen av oss verken hadde kart over eller hadde vært i tidligere. Vi regna med at selv i dårlig vær burde minst en av de tre 2000 m-toppene være mulig å nå for vår del. Og slik skulle det også gå...

Litt etter skjema, kjørte vi i retning Lom i et realt gråvær, men vi var begge innstilte på å gjøre et forsøk. Kart måtte kjøpes inn, og dama på sportsbutikken på Lom ga oss sin fulle støtte på turvalg i gjeldende vær. Neste stopp ble da Sålell innenfor Soleggen (bomvei 50 kr kontant). Her fulgte vi grusveien et godt stykke innover til fots, se GPS-spor, men trolig er rutevalget vårt ut igjen like egnet for oppstigning. Litt bløtt og myrlendt før vi begynte å ta høyde oppover første lia. Relativt lettgått terreng og enkelte dyretråkk å følge, men ingen varding eller tydelig stitråkk. Været varierte mellom overskya og lett regn, i tillegg til en litt kjølig trekk. Så da er stilongssesongen i gang igjen, mens singleten kan pakkes bort. På 1500-1600 moh begynte det å romle godt i magene våre, så det ble innvilget en lunsjpause like under dagens bratteste hammer (som lett kan omgås, og heller ikke var spesielt bratt). Det var tydeligvis tiltrengt med litt blodsukkeroppsving og mat i magen, for turmotivasjonen i det noe stusselige været steg betydelig etter lunsjpausa. På 1800-1900 moh møtte vi nysnøen, og herfra og opp var det heller ikke all verdens med sikt. Det gikk derfor sakte med oss oppover, med tidvis gjennomslag til knærne i snø mellom steiner med potensiale til å forstue ankler. Kursen holdt vi ved å gå oppover (følg rygg, vær trygg!) :) Etter en laaaaaaang periode med snøbasing, så vi plutselig noe som ligna på en toppvarde, og vips var Vestre Kvitingskjølen besteget! Nå blåste det også godt og snøen var tung og bløt, men vi ville sondere veien videre før vi bestemte oss endelig for hvor mange topper som skulle sankes idag. Virra litt rundt på toppen, men fant ganske snart veien ned Storfonne. Ut fra en kjapp beregning ville vi fort bruke opptil 1 time på de 2 km bort til Store Kvitingskjølen, og enda en time-halvannen i snøkavet mot Nordre Kvitingskjølen og til vi ville være under snøgrensa på andre sida av Krokågjelet. Det var heller ikke all verdens til sikt, så konklusjonen ble at Kvitingskjølen må besøkes igjen senere - muligens på fjellski i solskinn? På returen fulgte vi fotspora våre i snøen. De var fortsatt tydelige, men et par steder var det tendens til gjenblåsing. Da vi kom under snøgrensa, holdt vi kursen mot gjelet og fulgte dette i større grad enn på vei opp. Kryssa enkelt elva i gjelet og skrådde ut igjen mot bilen, mer direkte enn på vei opp. Kom etter hvert inn på et skikkelig tråkk, mulig dette er "normalveien". Masse tamrein og noe sau, begynnende høstfarger i fjellet og diverse vær, snøen inkludert, gjorde dette til en fin naturopplevelse. Kvitingskjølen: Vi kommer igjen!