Tustnastabban (10.07.2019)

Start point Barskaret (90m)
Endpoint Holabukta (32m)
Storøra (905m) 10.07.2019
Vakta (760m) 10.07.2019

Seven Peaks Nightmare

Turen over alle sju Tustnastabban på øyene Tustna og Stabblandet er populært kalt "Seven Peaks Nightmare" om den tas i løpet av et døgn. Den omfatter følgende topper: Knubben (680 moh), Jørgenvågsalen (857 moh) og Skarven (896 moh) på Tustna. Stabben (827 moh), Innerbergsalen (908 moh), Storøra (905 moh) og Litleøra (627 moh) på Stabblandet.

Om det er riktig å kalle den "nightmare" kan sikkert diskuteres. Med forholdene vi fikk, ville kanskje "daydream" være mer dekkende? Men for all del, det er snakk om en real styrkeprøve, så det er ingen grunn til å ta lett på turen. Jeg har tenkt på turen lenge, og i fjor var det nære på, men jeg trengte turkamerat knutio (Knut Inge Orset) for å faktisk realisere det i år. Han var pådriver også denne gangen. Jeg fungerte som delvis kjentmann, da jeg hatte vært på seks av de sju toppene tidligere.

Rutevalg

Vi starta i Barskaret ved Leira på Tustna og endte opp i Holabukta ved Ørbogen på Stabblandet. Turen er oppsummert i videoen nedenfor. Se også Knut Inges turraport.

Det ble en fantastisk tur i moderat tempo (men fort nok lell for undertegnede) og fantastisk vær. På Tustna fikk vi glede av å bevege oss over havskodda. Da vi kom på Stabblandet sprakk skodda opp og vi fikk strålende vær resten av turen.

Knut Inge på veg opp fra Skodda over Vettalivatnet
På Knubben med Jørenvågsalen i bakgrunnen og Skarven til venstre.
På Jørenvågsalen med Knubben i bakgrunnen
På Jørenvågsalen
Skodda kryper såvidt over Gullsteinskaret på veg mot Skarven
På Gullstein hadde vi satt igjen en bil med vann. sportsdrikk, cola og diverse energibarer. Herfra kunne vi løpe over brua til Stabblandet og videre inn til Soleim og oppstigninga til Stabben.
Endelig oppe på toppen av Stabben (foto: Knut Inge Orset)
Lett småjogg bort til Søre Stabben etter å ha unnagjort klyvepartiet sør for Stabben (foto: Knut Inge Orset)
Utsikt fra Slettbakktinden, med utsikt mot Vinjefjorden (bakgrunnen), Ertvågsøya (t.v.) og Valsøyfjorden (t.h.).
Toppen av Litløra. Herfra er det bare nedoverbakke igjen.

Sporlogg

Start date 10.07.2019 07:51
End date 10.07.2019 18:53

Tips og triks

Her kommer (etter hvert) noen tips og triks for deg som vurderer å ta turen. Foreløpig legger jeg inn en oversikt over hvor vi kom over bekker som gjorde det mulig å etterfylle vann. Til tross for nordvestlandsk klima, er det generelt lite vann å finne når man for det meste løper langs vannskillet. Men noen bekker passerte vi (se kart nedenfor).

De best tilgjengelige drikkevannskildene vi kom over langs ruta vår.

Missing title

Written by maxgolev 19.10.2019 13:31

Utrolig bra! ;)

Sv: Takk

Written by torehum 16.11.2019 00:19

Takk! Anbefaler turen om du ikke har tatt den allerede!