Store Steindalsnosi Dag 3 Peakbook (11.09.2016)

Ascents Store Steindalsnosi (2,025m) 11.09.2016
Store Steindalsnosi Øst (2,025m) 11.09.2016

Denne dagen var det meldt mye lettere vær. Formen virket rimelig bra på morgenen. Hadde gått på en smell siste dag ifjor, og hadde liten lyst til å gjrøre det igjen. Hadde bestemt meg for å bli med til Store Steindalsnosi. Med på turen var mortenh (Morten Helgesen) Svein Chris (Christian König) Øyvindbr (Øyvind Brekke). Julie, Linn-Therese og ei veninne var også med. Men dem måtte snu ganske tidlig. Ikke helt i form.
Vi traska over dammen ved Prestesteinsvantnet. Videre oppover fulgte vi kanten av breen. Var relativt greit å gå opp her.
Men etter 200 høydemeterkjennerjeg at ting ikke er helt som det skal. Formen begynner å svikte litt. Og kvalmen kommer. Ikke bra.
Etter det så går det sakte men sikkert oppover. Og nå føler jeg meg mest som skilpadda som setter brekket på resten av troppen oppover. Så jeg havner bakerst. Slik går det helt opp. Tilslutt setter vi på jerna og går med dem det siste stykket på bre.
På kanten av breen så møtervi et par stykker som har vært oppe allerede. Dem sa det regnet en del akkurat oppe på toppen.
Av med jern og opp det siste stykket. Men..
Å fy å det snødde da vi kom opp. Sideveis piskesnø... Var vinden som gjorde det. Fulgte etter alle de andre til vi kom til varden. Morten fortalte at dette ikke var det høyeste punktet, så vi gikk videre. Gutta som var her før oss hadde snudd her. Visste dem ikke at det var høyere punkt? Jaja..
Vell borte ved det som tydligvis er toppunktet, så ble det litt fotoshoot. Og det som skal til.. Retur ned igjen.
Prøvde litt mat, men gikk dårlig akkurat da.

Morten måtte plutselig løpe avgårde. De andre venta fælt nede på han. Det var imponerende å se hvor fort det gikk. Han ble tilslutt en liten amir der nede, og var plutselig helt borte. Vi andre trasket etter i moderat tempo. Nedover gikk det greit med formen også.

Vell nede igjen ble det litt omskifting på en del.
Vi ble enige om å ta litt fellesmat ned i Lom siden vi skulle samme retning.
Bakeriet varmålet, men det ble pizza på andre siden avgaten istede.

Tusen takk og tur og mat,og rimelig god underholdning av Øyvind på slutten. :)