Heftig vindtur til Høgronden (27.09.2014)  5

Ascents Høgronden (2,115m) 27.09.2014

Det var i stor spenning vi så fram til denne dagen. Yr hadde meldt så forskjellig vær, så vi så ann fredagen før vi bestemte oss. Da var det meldt bra vær, med tendenser til nedbør.

Vi tok sjansen og dro. Kl 06 om morgenen dro vi fra Elverum. Vi var framme i Atna sånn ca 0830. Det blåste jo en del, så klærne var et valg som ikke var helt enkelt. Det kunne være litt verre i høyden, så vi valgte deretter.

700 høydemeter begynte vi på. Det var som å skulle gå til Galdhøpiggen på nytt med 1400 høydemeter. Hau... Men men... Vi fikk bare bryne oss i vei.

Gjennom skogen som var føre veien til Bjørnholia suldra vi litt i begynnelsen. Stien er litt dårlig merka i begynnelsen, i forhold til å gå bruene. Spesielt rett etter andre bru. Noe som medførte at vi gikk litt feil. Men vi kom innpå stien igjen. Lenger opp gikk vi også litt feil. Hau.. Andre gang. Et par tre hundre meter inn møtte vi på noen elgjegere. Døm lurte litt på om vi visste at det var elgjakt her i området, og hva vi skulle. Vi forklarte egentlig at vi skulle opp til Høgronden. Vi fikk litt korreksjon av dem. Ikke noen sure miner i det hele tatt.

Vi fant fort igjen den merka stien oppover. Og etter det var det bedre.

Desto høyere opp vi kom, desto mer blåste det. Men vi ble fort varme, så stilongsen gikk av. Og jakke et lite stykke.
Liten rast ved veslekollhøe. I gropa mot nord. Bra ly for vinden.
Etter rasten labba vi videre. Stien delte seg i et kryss. Der møtte vi på et par damer som også skulle opp til Høgronden. Men videre over til Dørålseter.

Mye steinrøys, men grei sti oppover. Godt merka.

Litt nærmere toppen kom vi til ei steinhytte. Av skifer. Stilig. Men taket var ikke akkurat så mye å skryte av. Lekk om det regner. Håper noen har mulighet til å fikse det etterhvert. Kunne vært stilig om den hytta hadde vært mer tipp topp. Damene tok oss igjen her, ettersom vi tok en pause her.

Steinhytta på 1700 høydemeter. Føre toppstøtet.
De siste 400 metera gikk trått. Litt mør i bena etter sist helg enda. Vi gikk en liten stund før damene. Halveis oppi så vi dem kom etter. Vi kom da opp til slutt. Men for en heftig vind vi møtte her. Kastvind til de grader. Vi satte oss litt i ly bak varden en liten stund. Det var da vi skulle ned igjen at jeg holdt på å gå på tryne pga kastvindene. Dem hadde en tendens til å komme akkurat når man skulle flytte bena. Etter å gått i en heftig motvind helt til topps, så fikk man nå litt medvind. Det var som om fjellet egentlig ikke ville ha oss opp. Jaja.. Fikk pelle oss ned igjen da. Men ble ikke like enkelt med vinden.
Men det gikk da radig nok ned allikevell. Motvinden opp gjorde sitt til at det tok en del ekstra energi.

På veien ned fant vi ei blå lue. Om du som har mista leser dennne rappoten, så ligger den i steinhytta.

Ned igjen samme vei. I medvind. Heftige vindkast av og til. Men det gikk relativt greit. Vell nede igjen uten store problemer, så gikk vi stien riktig. Ikke feil slik vi gjorde ned. Man kan se det på loggen at vi gikk litt feil.

Huset nede ved Straumbu måtte vi utforske litt. Det var åpent der, men kiosken var stengt. Naturligvis.

Men takk for en kjempetur Rune.

Og jo. Oppdaga litt i etterkant at det her var pf100 topp nr 100. Artig. Noen har jeg gått flere ganger, så er nok ikke helt enkeltindivider men.. Artig læll..

Missing title

Written by johanne 28.09.2014 22:38

Artig turrapport Tommy :-)

Og flotte bilder! Kanskje det var lua mi..? Var der lørdag for tre uker siden! Du kunne jo tatt med lua ned da ;-)

Sv:

Written by tommy 29.09.2014 17:50

Takk Turid. Jeg kunne sikkert gjort det, men det ble nå sånn desverre. Nå har du jo en unnskyldning for en ny tur..;)