Eneste påsketur i 2013 (30.03.2013)

Start point Ved Terråk (56m)
Endpoint Ved Terråk (56m)
Ascents Fuglevassfjellet (591m) 30.03.2013
Kollfjellet (668m) 30.03.2013

Selve påskehelga var eneste mulighet for å få seg en lengre skitur med en fjelltopp eller 2 i samme slengen. Ettersom jeg ennå ikke hadde testet skiløypa som kjøres opp fra Terråk og inn i fjellet mot Foldereid, fant jeg ut at dette kunne være et godt utgangspunkt.

Pga. at det har vært ustabilt vær i selve påskeuka i Nord-Trøndelag, fulgte jeg regelmessig med på Yr for å finne en dag med brukbart vær. Lørdagen så tålelig bra ut midt på dagen, men da jeg startet fra Rørvik, var det snø i lufta og såpass tungt skydekke at en ikke kunne se noen fjelltopper (og fjelltoppene i nærheten av Rørvik er ikke høye). Heldigvis letnet det noe da jeg nærmet meg Terråk.

Oppkjørt skiløype passerer veien like før en kommer til Terråk sentrum, og denne dagen var den nypreparert, altså perfekte forhold for å starte en lengre skitur. Etter ca. 8,5 km (ved Sørvatnet), var det slutt på oppkjørt trase. Dette medførte vassing i dyp snø. Det var dermed på tide å sikte seg inn på nærmeste fjelltopp. På deler av turen opp fikk jeg følge av en kjentmann, som var en av de ansvarlige for å kjøre opp den aktuelle skitraseen. Han frarådde meg å gå opp på Terråkfjella, så alternativet var å gå opp på nærmeste fjellet på den andre siden av dalen (Fuglevassfjellet). Periodevis ble dette ganske tungt, fordi det var masse løs snø som skulle forseres i litt bratte motbakker. Toppen ble nådd etter meget sakte tempo opp motbakkene. Nedover og på det flate partiet mot neste topp var det fortsatt mye løssnø. Men heldigvis var det ikke like ille opp til neste topp (men mere enn nok snø). Toppområdet var relativt stort, så her gikk jeg innom et par "småtopper" før jeg kom til det høyeste punktet.

Ved enden av den oppkjørte løypa i retning Storfjellet
På toppen av Kollfjellet

På hele turen hadde jeg ikke sett noe til sola (relativt tungt skydekke), men på vei ned fra fjellet begynte det å tykne til og snøen kom tett. Dessuten var det ekstremt flatt lys, så jeg måtte være uhyre forsiktig i nedfarten i ukjent terreng. Etter at jeg kom inn på skiløypa igjen, ble været bedre, men jeg strevde med ising på de smørefrie fjellskiene. De må nok prepareres til neste skitur. Fikk også et solid gnagsår på den ene hælen. Jeg lærer aldri, og glemte også på denne turen å ta med "Compeed".