Glittertind i knallvær (23.09.2012)  6

Start point Spiterstulen (1,100m)
Endpoint Spiterstulen (1,098m)
Ascents Glittertinden (2,452m) 23.09.2012

Etter en tung tur til Galdhøpiggen dagen før med krampeproblem i leggene, var jeg spent på om kroppen var klar for en ny tur til Glittertind. Etter en god frokost kjentes kroppen faktisk ganske bra.

Det var fullstendig skyfritt, så det så virkelig lovende ut for en topptur. Startet i meget rolig tempo opp fra Visdalen. Ville ikke risikere krampe i leggene i dag også, men heldigvis kjentes kroppen mye bedre ut. Tok en matpause ved selve foten av Glittertind. Veien opp Steindalen så bratt ut, men ble overrasket over hvor godt tilrettelagt stien var opp de bratteste partiene med bl.a. oppbygde steinheller lagt som trappetrinn.

Etter ca. 4t og 40min var jeg på toppen. På hele turen hadde jeg gått helt alene, men nesten samtidig som jeg nådde toppen, kom det 3 damer fra den andre siden. Været var optimalt, og det var helt vindstille. Jeg fulgte kammen hele vegen tilbake før jeg rundet ned fra fjellet og inn på stien igjen.

En liten sammenligning av turen til Galdhøpiggen og Glittertind:
Selve turen opp til toppen er mere spektakulær på Galdhøpiggen, med breer på begge sider langs ryggen opp, og utsikt til spisse fjelltopper stikkende opp fra breene fra toppen. Dessverre var det ikke panoramautsikt pga. en god del skyer, og litt av sjarmen med å stå på toppen forsvant pga. at det var nesten overbefolket. Jeg kom nok midt i det værste rushet. Jeg satte derfor karakter 5 på denne turen.

Turen opp til Glittertind er mindre spennende (og lå an til å få karakter 5), men panoramautsikten til resten av Jotunheimen var fantastisk fra toppen. En har følelsen av å stå i utkanten av fjellheimen og se alle toppene i området. Dessuten gir det et ordentlig sug i magen å se ned i Grotbrean. Pga. perfekt vær og ingen vind på toppen, kunne jeg ikke gi annet enn karakter 6 på denne turen.

Jeg har likevel en mistanke om at like perfekt vær på Galdhøpiggen med mindre folk på toppen kunne ha gitt en sterkere 6'er (eks. opplevd solnedgangen fra toppen). Det betyr at jeg en eller annen gang må gjenta turen opp til Galdhøpiggen.

Det var jaggu på tide å oppleve Jotunheimen (har aldri vært i denne fjellheimen før), og det blir ikke siste gangen. Senhøsten er uten tvil det perfekte tidspunktet å oppleve utsikten, da det føles som om en har fått justert linsene riktig i sammenligning med toppturer tidligere på året.