Flott dag i de maritime Alper (11.06.2015)  6

Start point Col de la Cayolle (2,325m)
Endpoint Col de la Cayolle (2,325m)
Ascents Mont Pelat (3,051m) 11.06.2015

I forbindelse med ferietur med fruen til Menton, så har jeg som vanlig på slike turer en eller to dager avsatt for fjelltur. Jeg hadde plukket meg ut en av de få enkle 3000-meters toppene i de maritime Alper.

Jeg startet tidlig på morgenen ettersom jeg skulle kjøre ca. 15 mil i periodevis svingete og smale veger, men som var en opplevelse å kjøre langs.

Kjørte til toppen av fjellpasset Col de la Cayolle på 2325 moh. Her starter en tydelig sti som er lett å følge. Hvis en passer på å følge skiltingen hele vegen, så er det ikke mulig å gå feil. Været var helt perfekt. En starter i slakt og rolig terreng, før det stiger bratt til passet Col de la Petite Cayolle på ca 2600m. Ettersom jeg hadde joggesko ble det noe glatt i snøpassasjene like under. Jeg fryktet at det kunne være mere snø mot selve toppen, men det var helt ubegrunnet.

Etter en nedfart på ca. 200m starter oppturen til selve toppen. Turen går i utrolig flott landskap som bare mååååå oppleves. De siste 50 m til toppen kan kanskje for noen oppleves som litt luftig (høyst sannsynlig ikke for Peakbook-medlemmer). Utsikten fra toppen er utrolig flott, så denne turen kan anbefales på det sterkeste hvis en ikke absolutt skal ha mere krevende toppturer.

Sporloggen viser bare retur. Samme vei opp og ned fra toppen.