Blefjell (09.08.2013)

Start point Ved Holmevatn (315m)
Endpoint Ved Holmevatn (315m)
Ascents Bledalsrinden (1,306m) 09.08.2013
Bledalsrinden Nord (1,293m) 09.08.2013
Bletoppen (1,342m) 09.08.2013

Besøkte min søster på Notodden, og pga. det fine været måtte jeg sette av en dagstur på fjellet. Tenkte først Gaustatoppen, men ettersom jeg har vært der 2 ganger før, valgte jeg en kommunetopp isteden for. Notoddens høyeste var derfor et naturlig valg, samtidig som jeg kunne ta med høyeste toppen i Blefjell.

Bletoppen fra starten av grusvegen

Planen var å bestige toppen fra sørvest siden. Kjørte til en grusveg som ligger ved Holmevatn, og parkerte ved en bom. Fulgte denne grusvegen et godt stykke før jeg siktet inn på en sti som skulle gå til Bletoppen. Det var relativt mye myr og vått i starten. Dette skyltes alt regnet som hadde kommet tidligere.

Bletoppen

Relativt kort vei til Bletoppen via denne stien, men bra med stigning (over 1000m). Tok mange bilder på turen pga. finværet, men pga. sterk sol var det umulig å se resultatene av bildene på LCD-skjermen. Greide å dermed å ta mange utsiktsbilder som ble alt for mørke, pga. feilinnstilling på kameraet.

Det var flott terreng på topplatået bak Bletoppen. Siktet inn på ryggen bak, og gikk langs denne opp mot Bledalsrinden.

I ettertid fant jeg ut at jeg burde ha tatt med kommunetoppen i Flesberg i samme slengen, men da hadde jeg nok kommet for sent til middagen til min søster den aktuelle dagen.