Hårteigen fra Veigdalen (30.07.2013)

Ascents Hårteigen (1,689m) 30.07.2013
Visits of other PBEs Hadlaskard (1,004m) 30.07.2013
Hedlo (945m) 30.07.2013

Vi har lenge gått og sett på Hårteigen på Hardangervidda fra mange sider (Gaustatoppen, Folgefonna, Mjølfjell). Nå var endelig tiden kommet for å gjøre noe med det. Ida kom tilbake fra Japan og Håvard kom fra Danmark. Petter ville også være med sammen med Marianne og David (Labrador Retriever). Vi hadde tenkt å starte fra Petter sin hytte på Garden, men for å redusere (tor)turen ble det i stedet inn fra Øvre Eidfjord til Hjølmo/Berastølen og opp på fjellet. Dette er et ypperlig utgangspunkt, ingen bom penger og god plass til parkering.

Dag 1:
Turen gikk langs Veig (i Veigdalen) forbi Vivelid (betjent DNT ?), Hedlo (privat) og til Hadlaskard (ubetjent DNT). Vi fikk senger på Hadlaskard, men David måtte ligge i bur i kjelleren. Han likte ikke dette og Marianne måtte sove der nede. Morgenen etter ble det bestemt at vi på grunn av dette ikke skulle tilbake til Hadlaskard etter toppstøtet, men heller gå tilbake til Hedlo som hadde rom hvor hund kunne sove.

Dag 2:
Tidlig start kl 09:00. Marianne og David hadde hatt besøk av mus i kjelleren. Flott å gå sørover mot Hårteigens karakteristiske hatt. Vi var framme ved foten i 12 tiden og spiste lunch før toppstøt. David kom til toppen av ura, men måtte vente der mens første gruppe gikk opp. Vel nede overtok Svein David mens Petter og Marianne gikk opp. Skyene lå litt nedpå så vi fikk ikke knall utsikt. Retur via Vierstølen, Fogerli på dårlig sti. Framme litt over kl 20 og middag kl 21 passe møre.

Dag 3:
Etter en deilig natt og frokost gikk turen tilbake til bilen. Mye folk på tur i det fine været. Dette området kan anbefales for folk med små barn. veldig trivelig på Hedlo, men litt friske priser. 905 kr for seng på tomannsrom, middag og frokost. Det må vel tas med i betraktingen at stedet er tungdrevet med aggregat og all transport av mat med helikopter. Vivelid er DNT hytte og er nok noe rimeligere.