Upsete Kaldavass Skipanuten Ljosanbotn (17.04.2021)

Start point Upsete stasjon (834m)
Endpoint Ljosanbotn (737m)
Ascents Skipanuten (1,499m) 17.04.2021
Øykjafonn (1,604m) 17.04.2021
Visits of other PBEs Mjølfjell Ungdomsherberge (670m) 17.04.2021
Upsete Fjellstove (878m) 17.04.2021

2 uker siden påske, knall værmelding og nysnø så det blir tur til fjells. Målestaven bak hytta viser 65 cm, 25 cm enn da vi dro 1 påskedag. 10:37 toget til Upsete. Går standard ruta mot Kaldavasshytta. Vi pleier å finne en lun rasteplass ved det første vannet. I dag går vi opp på lavpunktet mot det innerte Kvannjolvannet og finner en fin plasss med knall utsikt mot sør. Etter lunch blir Hilde sittende mens Svein og Jambo tar en avstikker opp på Skipanuten hvor vi ikke har vørt om vinteren. Fint å gå opp ryggen fra nord. Fin utsikt fra topper i alle retninger. Fin oversikt over Vassfjøra fra baksiden. Flere på veg opp. Nede igjen blir det litt mere pause.
Kommer en kar forbi som kommer fra Myrdal, vært oppe på Vassfjøra og nå skal ha med seg Øykjafonn før han går ned igjen til Myrdal. Halv fem går bi videre mot toppen. OK å renne i høyden men lenger nede blir det vanskelig med den våte nysnøen med vårt lette BC utstyr. Hjemme 19:30.

Se også: Skiturer Mjølfjell

Altid like fint mot Kaldavass,nok snø
Vossaskavelen i det fjerne
Gruppe på vei mot Fløyelsbråten
Hilde og Jambo i basecamp
Vassføra sin bakside sett fra Skipanuten