Søtefjellet rett opp og ned fra Samdalsvannet (26.09.2019)  5

Ascents Søtefjellet (767m) 26.09.2019

Jeg har hatt lyst til å prøve å gå rett opp på Søtefjellet fra Samdalsvannet i Hausdalen, men har vært usikker på hvor god stien er. Inspirert av Svenningen og Søtefjellet og Sveningen from Hausdalen ble det tur før middag i fint høstvær. Lasta ned sporet fra MathMath (Mathias Chr. Mathiesen) inn på GPS før avgang. Litt vanskelig å parkere. Jeg turte ikke kjøre inn og parkere ved linkstasjonen pga humper i vei og parkerte langs vegen noen hundre meter lenger inn.

Turen starter på fin kjerreveg inn langs vannene. Etterhvert inn på sti langs ryggen vest for elva. Litt utydlig sti i de øverste partiene med lite vegetasjon men det er lett å følge ryggen. Noen få varder.

Vel oppe går jeg en liten runde rundt til alle småtoppene som har litt forskjellig utsikt. Det høyeste punktet er langs hovedstien på langs av ryggen hvor Os Turlag har satt opp skilt.

Turen han anbefales. Under 10 km, ca 800 høydemeter. Tørt og fint, ikke noen bekker å drikke fra underveis. Litt kortere å kjøre og nesten like mye "trøkk" som denne turen: Sydpolen Opp.

Kjerreveg begynner ved denne link stasjonen som ligger på østsida av vegen.
Her skal opp forbi den hvite reflektoren som kan skimtes på ryggen. Ser ikke så bratt ut
Den passive reflektoren/speilet må med. Nera er er ikke helt borte. (jobba der i 17 år)
Utsikt tilbake nedover ryggen mot dalbunnen.
Skilta av Os turlag
Sydpolen og Svinningen
Utsikt mot Bjørnafjorden og Lønningen
Lite vann i hakket mellom alle "søtetoppene"

Fin tur og rapport!

Written by knutsverre 27.09.2019 18:08

Da mangler du bare fire topper på den nye Bergenshalvøyen-listen din!

Sv: Fin tur og rapport!

Written by sveinh 30.09.2019 09:04

Og du smatt rett inn på første plass !