Skredkurs med DNT på Standalhytta (04.01.2018)

Grunnkurs skred på Standalhytta fra torsdag 4. 1 til søndag 7.1. 2018.

Veldig bra og lærerikt kurs med flinke instruktører. Kunnskap er viktig når man ferdes i fjellet.

Første dagen gikk turen oppover mot Kalvedalen og litt videre mot Kalvedalsegga. På vei oppover hadde vi gjennomgang av sender/mottaker og litt trening med denne. Videre gikk det på rutevalg og vurderinger av terreng og bratthet. Fikk også sett hvordan man graver ut og tar "lille blokktest".
Været var klart og fint. Fikk flott utsikt over området.

Dag to gikk turen gikk turen inn Fladalen, og planen var videre opp mot nordre Sætretind.
Været var lang mer utfordrende. Det hadde kommet ca 15 cm snø i løpet av natten. Det var snø i luften, dårlig sikt og noe vind da vi gikk oppover. Etter hvert som vi kom oppover, ble sikten enda dårligere. Fikk føle godt på det å ta gode vurderinger og veivalg i dårlig sikt. Terrenget var også delvis utfordrende oppover, og vi jobbet med å finne trygge ruter oppover.
Ved et punkt skulle vi over en litt brattere kneik. Målte brattheten til å være 30 grader, og bestemte oss for å gå med avlastningsavstand opp denne. Jeg gikk først og i det jeg trampet litt hardere for å sette sporet, sprakk snøen opp og delte seg i flak. Siden var ikke lang nok til at det utviklet seg til noe farlig, men veldig lærerikt.
Vi fortsatte litt videre, men fant etter hvert ut at det ikke var riktig å gå noe høyre mtp vær og snø.
På vei ned gravde vi snøprofil, ECT test.
Dag to ble en veldig relevant og fin dag i fjellet i dårlig vær.

Snøværet fortsatte og det hadde kommet mye nysnø i løpet av natt til søndag. Varsom meldte faregrad 3.
Søndag ble det øvelse i siden ovenfor Standalshytta. Delt i to grupper og laget case for hverandre. Hvor det var to "skredtatte" som skulle lokaliseres og graves ut.
Veldig bra øvelse, hvor vi fikk følt på stressnivået. Men synes vi håndterte det godt, og klarte og grave ut begge på 9 min.

Fin og lærerik helg på Sunnmøre. Og et området som garantert skal besøkes igjen!