Langåni, Vang (13.02.2021)

Visits of other PBEs Langåne 13.02.2021

Isklatring på Langåni

Langåni er en av de kuleste fossene i Valdres, et landemerke som lett kan beundres av naturinteresserte bilister når de kjører E16 fra Fagernes til Vang.

Langåni fra Vangsmjøsa
En utrolig fin vinterdag

Lars spurte meg, eller riktigere sagt, beordret meg, til å bli med på isklatretur. Med kun 5 måneder etter en total rekonstruksjon av det venstre kneet, var prosjektet Langåni dog litt tøft for min del. Men med Rønnevik og Fonnum i toppform konkluderte jeg med at det var forsvarlig å bli med.

Et annet taulag på venstre sida

Været var perfekt, og forholdene i isen likeså, fossen på sitt aller tykkeste. Men problemfritt gikk det ikke allikevel, tvert i mort. Først fant vi ikke fotsporet som gikk til innsteget og måtte lage nye (ski)spor gjennom terreng med masse løssnø på store kampesteiner. Så røk bindingen til Helge, fellene mine løsnet hele tiden, stegjern som ikke satte som de skulle, og leash’er som var for korte. Om ikke det var nok, bidro en av mine kompiser til å øke spenningsnivået ytterligere. Et solid førstemannsfall endte med noen blåveiser og blod i ansiktet, men vedkommende lot seg ikke stoppe og fullførte til og med ledingen av taulengden.

Helge slår inn øksen
Fascinerende høle midt i fossen

Med alle disse utenom sportslige hendelsene gikk tiden fort og klokken var allerede 15.00 da vi sto under toppsøyla. Jeg bestemte meg for å hvile kneet og overlot resten av klatringen til mine taukamerater. Det var kaldt å vente i en og en halv timer i minus 15. Men utsikten fra denne lille hylla var ypperlig. Da jeg hørte jubel ovenfra visste jeg at de har nådd toppen og at Langåni var beseiret.

Rønnevig i storform
Rønnevig i enda større form (toppsøyla)

Veien opp er som kjent kun halvparten av husleia, og det gjelder i enda større grad når man skal rappellere ned en foss på 200 meter. Returen, delvis i mørke, basert på Abalakov ankre, krevde vår fulle oppmerksomhet.
Slitne i hode og kropp, men storfornøyde med dette eventyret, var vi tilbake ved bilen ved 8 tida.

ferdig med rappelen

Kort beskrivelse av klatringen:
Ca. 300 høydemeter til innsteget, enten med ski (det trenges mye snø!), eller til fots langs bekken.
Hovedfossen er på drøye 200 meter, og klatres i 5-6 taulengder
TL 1 (60m): først lett til det bratner til, en loddrett passasje på ca. 20m. WI5
TL 2 (40-50m): først WI3, så WI 4
TL 3 (30m): WI4-5 opp til en morsomt hull i isen
TL 4 (40m): WI4-5 opp til en hylle under toppsøyla
TL 5 (60m): hvorav ca. 25m loddrett, WI5

Kult!

Written by mortenh 17.02.2021 09:57

Du må ha da ha kommet langt i "rekonstruksjonsprosessen" for å henge med på det der.