Vengedalen via Kalskråtindane til Monge (03.10.2020)  6

Mongevassbu (911m) 03.10.2020
Remmem p-plass (80m) 03.10.2020
Venjesdalen p-plass (740m) 03.10.2020

Start fra Vengedalen mot Olaskarsvannet forbi Svartevatnet og opp til Vestre Kalskråtind. Her var det over 20m/s med motvind denne dagen. Tror ikke vi fant helt idealsporet fra 1400 moh til det flater ut rundt 1500 moh, men fra stigningen begynte hadde vi ivhertfall ly for vinden. Grei skuring videre opp til vi mer eller mindre mistet bortimot all sikt. Vesttoppen blei nådd med gps-navigering. Langs eggen var det et kort stykke vi sikret med et litt teknisk opptak. Opptaket var trolig litt ekstra vanskelig siden det var nokså sleipt og glatt. Valgte å droppe å følge eggen videre fra vesttoppen og tok en kort rapell ned på breen (som virket veldig stor og til å ligge mye lenger opp enn det kartet indikerer). Det var et godt stykke ut til breen fra fjellet og også langt å ramle ned, så det sparte oss trolig for mye bry med å bare bruke tau her. Videre til toppen gikk det på gps-navigering på breen forbi to hammere og heldigvis kunne vi bare tusle av breen og gå til topps ganske enkelt. Dnt-stien fra Mongevassbu og ned satte prikken over i-en og vi var rimelig sliten når vi kom ned til veien.

Utsikt mot Romsdalshorn og Trolltindan.
Kalskråtindan i bakgrunnen
Varden på vesttoppen
Sisten eggen mot vesttoppen
Prøver å finne en god vei ned på breen
God utsikt på breen
Litt ly bak hovedtoppen før en skulle ned i motvind
Sikta er tilbake mot Mongevannet
Kun siste etappen ned til Remmem.