Skredkallen, Durmålsfjellet ++ (29.08.2017)

Ascents Durmålsfjellet (601m) 29.08.2017
Nordaksla (226m) 29.08.2017
Ringvassdalstinden (504m) 29.08.2017
Saudalsfjellet (742m) 29.08.2017
Skredkallen (484m) 29.08.2017
Svartvasstinden (489m) 29.08.2017

Skredkallen, Durmålsfjellet ++

Kloppene over myrene mot Slettnes.

Jeg ble kjørt til ungdomshuset i Valen hvor stien mot Slettnes starter. Den fulgte jeg til jeg kom til hyttene i Per Olsa-vika. Det er en godt opparbeidet sti med klopper som tar deg tørrskodd over de fleste myrene. Der skrådde jeg oppover mot Svartvasstinden.

Per Olsa-vika.
Svartvasstinden.
Laukvikfjellet.

På toppen satte jeg kursen nordover på Laukvikfjellet for å få med meg Skredkallen. Det er lett terreng over flatene. Det laveste punktet ligger nedi noe som ligner ei revne i fjellet, og Skredkallen bærer navnet sitt med rett. Der har en stor del av toppen sklidd ut og sunket litt ned før det har satt seg igjen.

Revnen på Laukvikfjellet.
Skredkallen. Toppen ligger like bak meg for der jeg tok bildet.

Da jeg kom til Skredkallen måtte jeg ta ei vurdering på været. Jeg hadde tenkt å gå over Flytinden, Peppartinden og Vanntindan. Det er imidlertid ei rute som krever litt godt vær. Nå lå skyene tett over de fjellene og det var meldt regn litt senere. Jeg la da om kursen ned mot Skipsfjorden for så å ta noen småtopper rundt Ringvannet som jeg ikke hadde kontrollert.
Midtveis nede i lia mot Skipsfjorden forsvinner plutselig skyene og toppene bader i sol. Jeg ombestemmer meg da og vender tilbake til opprinnelig plan.

Det har tydeligvis vært et gammelt tråkk over fjellet ved Svartvasstinden for det var tydelige stimerkinger over toppen.
Saudalsfjellet med Flytinden i bakgrunnen.

Da jeg passerer Svartvasstinden igjen kommer det ei lita regnskur. Jeg kjenner at steinene blir veldig glatt med en gang. Jeg fortsetter oppover mot Saudalsfjellet. Varden (og tydeligvis punktet hvor høyden som er markert på kartet) som er satt opp på Saudalsfjellet er ikke det høyeste punktet på fjellet. Det ligger forbi luretoppen som er like bak varden og ca 150 bort etter ryggen, like før et 40 meter dypt hakk i fjellet.

Fra varden på Saudalsfjellet og videre sørover.
Fra toppen av Saudalsfjellet mot nord.

For å komme meg ned i hakket gikk jeg litt ned på vestsiden av fjellet for så å skrå ned mot bunnen av hakket. Jeg forsøkte å finne en mulig vei opp som jeg var komfortabel med uten sikring, men jeg fant ingen som virket bra her. Med sikring hadde jeg nok ikke hatt noen problemer med å komme meg opp kanten på østsiden av ryggen.

Saudalsfjellet S1 som skulle gi meg noen utfordringer.
Omgåelsesveien min.

Jeg valgte å gå litt ned på vestsiden og runde nedenfor bergene, for å se om det var bedre på andre siden. Jeg slapp meg ned til ca 615 meter før jeg rundet og fortsatte skrått oppover igjen. Jeg kom meg opp på ryggen igjen, men befant meg nå ca 150 meter på andre siden for toppen. Igjen hvis jeg hadde hatt sikring hadde jeg nok kommet meg opp, men det og at det begynte å regne igjen gjorde det hele litt verre.

Jeg tok da en endelig avgjørelse på at det var ikke meningen på komme opp på disse toppene denne gangen. Jeg måtte være veldig forsiktig ned mot Skipsfjorden for steinene var som såpe. Nede i dalen krysset jeg over elven der hvor stien har et vadested (ikke merket på kart). Det skal sies at det kunne sikkert ha vært plasser ut noen steiner til uti elven for å komme seg over på en litt enklere måte. Det ble noen hopp og sprett før jeg var over.

Skipsfjorden.
Skipsfjorden med Vanntinden i bakgrunnen.
Tilbakeblikk opp på Saudalsfjellet S1

Jeg gikk så rett over dalen og opp en rygg som leder opp til sadelen på Durmålsfjellet. Derfra gikk jeg til Ringvassdalstinden, før jeg kom opp på Durmålsfjellet. Jeg fortsatte så ned til Nordaksla ovenfor Ringvannet, og fulgte stien ned til Hamre hvor jeg ble hentet.

Ringvassdalstinden.
Ringvassdalen med Ringvannet, Lilleringen og Miniringen.
Nordaksla med Kvalkjeften i bakgrunnen.