Bandåsen i Finnøy (05.08.2019)

Ascents Bandåsen (513m) 05.08.2019

Svipptur fra Jæren og innom Ombo for å ta turen opp på Bandåsen i Finnøy kommune.
Ikkje alltid så lett å planlegge transporten når det både er ferje til og ferje fra øya som skal klaffe. Denne dagen ble det ferje fra Judaberg - kjørte deretter direkte til Seltveit kor fleire andre hadde gått fra. Dette er klart kortest, selv om de mange "vanlige" turbeskrivelser til Bandåsen er angitt å starte fra Tuftene helt øst på Ombo.

Første del på gårdsvei inn til Seltveit gård, hvor det tilsynelatende bare var sauer som nå holder til.
Litt uklart hvordan men kom inn på stien, men skal altså holde til venstre når en går over mark og mot skogen. Skilt midt i bakken, og deretter god og tydelig markert sti helt til toppen.

Flott utsikt i alle retninger fra Ryfylkets tak - som vel også blir kommunetopp i nye Stavanger kommune fra 1.januar 2020.

Vel nede igjen tok eg turen tilbake over Ombo, og nå til Skipavik for å ta ferje over til Hjelmeland og Rv.13.