Strålaus i strålende vær (27.06.2019)

Ascents Strålaus (1,141m) 27.06.2019
Visits of other PBEs Langavatn (940m) 27.06.2019

Så gjekk turen til Gjesdal høyeste! Lang kjøretur for å komme til høyeste fjell i nabokommunen, men uansett fin tur. Som de fleste andre parkerte eg ved bom på veg inn mot Langavatn. Gikk langs grusveg til demningen, og deretter inn på sti langs vatnet mot Langavatn DNT hytta - lettgått og fin tur. La inn pause og fotoshoot på "mini-kjerag-bolten" omtrent midt på vatne, ved nes som stikker ut og liten foss som kommer ned fra høyre.

Etter DNT hytta fulgte eg stien videre sør-østover mot Sandvatn. På toppen av bratt bakke, tok eg av til venstre oppover på Strålaus-massivet. Gikk nord for vann på 1006moh i starten av oppstigningen. Oppe på platået foran Strålaus toppen, gikk eg mellom to små vann på 1079moh og så mot venstre opp mot selve Strålaus, som er markert med varde på toppen.

Fantastisk utsikt - spesielt når været er slik det var denne dagen!!

Pause i finværet, med mat og fotografering, før turen fortsatte nedover mot øst og tilbake til demningen. Fulgte her ruta og god beskrivelse til aask fra 15.08.2016.