Lovundfjellet - 623m

Adviser admin (Administrator)
Last modification 09.03.2016
First ascent
Level of difficulty Level of difficultyLevel of difficulty
Coordinates 33W 380467 7362811 (UTM)
Map Show object on map
Lovundfjellet

© Fjellanger Widerøe

Content
Language
Adviser Signar - Get in touch with Signar for questions regarding this article.
Statistics

Register ascent of Lovundfjellet.

Overall 52 members have registered 53 ascents of Lovundfjellet.

Lovundfjellet is contained on 13 lists.

Pictures

Bildetekst

Introduction

Familievennlig topp på lundefugløya Lovund.

Getting there

Bilferje ”MF Lurøy” fra Stokkvågen, Hurtigbåt ”Helgeland” fra samme sted. Rutetider fins på www.helgelandske.no eller ruteopplysning Nordland på tlf: 177. Du trenger ikke bil på øya, sykkel kan medbringes eller leies på Lovund Rorbuhotell.

Følg veien fra fergekaiet til du ser Lovund handel på høyre hånd. Fortsett rett frem, forbi en kirke og ta første vei til venstre. Den følger du 800 m, underveis passerer du en barnehage. Veien stopper ved en bom hvor en grusvei fortsetter videre mot sørspissen av Lovund. Ta opp til høyre ved bommen og følg markert/merket sti. Denne er rødmerket av DNT-Rana og er meget tydelig. Underveis passerer du Heirsan på høyre side, hvis du har god tid er dette en fin avstikker.
Denne krever lett klyving og mange vil sikres her. Etter å ha rundet en liten odde kommer du til en fin sandstrand. På varme dager er denne perfekt for avkjøling etter turen. 200 meter etter odden går stien markert mot høyre og gjennom en nokså tett granskog. Vel ute av denne ser du opp en bratt li hvor stien snirkler seg oppover. Her er det satt opp tau og kjetting på enkelte utsatte passasjer, men bruk av disse må vurderes av den enkelte da disse ikke kontrolleres jevnlig.
Det er mye løs stein i toppen av ura, vær forsiktig og tenk på de som eventuelt går under deg! Stien tar en krapp sving til venstre i toppen av ura, her er det nokså bratt og DNT har sikret passasjen med kjettingrekkverk. Vel forbi dette følges stien greit til toppen. Det siste partiet er en flat gressslette som vekker assosiasjoner til en uendelig prærie.

Legg også merke til det enorme antall jordrottehull, de trives tydeligvis i høyden. Vel oppe på 621 m.o.h får du en fantastisk utsikt over hele Helgelandspanoramaet fra Træna i nord til De syv søstre i sør. Følg samme vei ned, vær påpasselig før det utsatte partiet. Her bør du ikke miste stien da det er ca 150 m loddrett stup hvis du kommer for langt til høyre. Husk å være aktsom i ura før du er vel nede, og nyt gjerne ett bad i glassklart hav!

Winter

Godt egnet som vintertur, ofte lite og stort sett stabil snø.

Tips and miscellaneous

Overnattingsmuligheter: Lovund Rorbuhotell tilbyr rorbuer og enklere hotellrom. Priser fra 600 per natt. Tlf: 75 09 20 30, eller email: post@lovund.no.