Storen via Skagastølsryggen

Type Mountain / Alpine trip
Elevation 1,300 meter
Region Luster
Parent regions Europe, Norway, Norway mainland, Vestland, Sogn og Fjordane, Sogn
Adviser admin (Administrator)
Last modification 09.03.2016
Route type Secondary route
Marking No marking
Pitches 3
Duration 9-15 t t/r Turtagrø
First ascent Kristian Lous, Harold Raeburn, Kristian Tandberg 5.aug 1902
Coordinates 32V 438233 6816760 (UTM)
Map Show object on map
Content
Language
Adviser none
Statistics

Register visit of Storen via Skagastølsryggen.

Overall 8 members have registered 8 visits of Storen via Skagastølsryggen.

Beskrivelse

Storen og nordegga sett fra Vesle Skagastølstinden i nord.

Skagastølsryggen er en av Norges mest høytliggende og krevende ryggtraverser, med flere klatrepassasjer og få returmuligheter underveis, om været slår om. Dette må man selvsagt ha i tankene.
Fra Skagadalshytta i ur opp til Nørdre Skagastølstinden. Mot slutten bratner det til, og det er et klyveparti på kanskje 5 meter med grad 1, men det er ikke særlig utsatt. Videre greit opp/bort til Skagastølsnebbet. Herfra bratt klyving ned i V-skaret, hvor tauet normalt må fram.

Nå venter to taulengder; de første meterne opp på venstresiden av en hammer er ganske greie, så et bratt parti, men med gode bøttetak (3+). Hylle med standplass ligger rett over hammeren, bred og fin. Så en lettere, men lengre taulengde: Først opp mot høyre side av egga, toerklatring, før en svinger opp mot venstre til Berges stol. Denne siste delen noe mer utsatt (2+). Berges stol er en overraskende stor horisontal brei flate. Ganske grei klyveklatring videre (2), relativt ueksponert opp egga til Midtre.

Egga videre er ganske horisontal og eksponert omtrent hele tiden, med masse småklyving. Fortsett inntil en markert 12-15m høy loddrett vegg; Halls hammer. Risset rett opp denne er klatring på 6-tallet, så mange velger nok heller å runde det noe luftige, men greie hjørnet mot vest, til en tydelig standplass med bolter og taustump. Rett opp renna her er klatring a grad 4-, men et mye brukt alternativ er å traversere et meget eksponert og utsatt sva (Patchells sva - grad 3) og snart ta opp renne (3) til ryggen igjen. Så bratt toerklatring opp egga til toppen av Vetle Skagastølstinden. Her er panoramautsikt mot Storen og nordegga - som kan virke vanskeligere enn den er.

Herfra enten rappell (50 m) ned til Mohns skar, eller omvei - slik dette gps-sporet viser; fortsette ryggen i retning Sentraltinden ned til laveste punktet, og derfra følge hylleformasjoner (2) i sørflanken under Vetle Skagastølstinden ned til Mohns skar.

Så følges nordegga opp mot Storen; først på høyre side og seinere på venstre (2). Den høyre siden av egga ligger i skyggen, og det kan være isete eller fuktig her. Da kan tausikring være godt å ha. Over Slingsbys fortopp og deretter bortover toppegga, med et par eksponerte punkter.