Rundemellen - 1,344m

Adviser admin (Administrator)
Last modification 06.08.2019
First ascent
Level of difficulty Level of difficulty
Coordinates 32V 513482 6774725 (UTM)
Map Show object on map
Rundemellen

© C. König

Content
Language
Adviser mortenh - Get in touch with mortenh for questions regarding this article.
Statistics

Register ascent of Rundemellen.

Overall 181 members have registered 511 ascents of Rundemellen.

Rundemellen is contained on 10 lists.

Weather for Rundemellen

This service is temporarily unavailable.

Introduction

Rundemellen sett fra sørvest

Rundemellen er et av de mest karakteristiske landemerkene i hele Valdres. Fritt ligger den, og lett gjenkjennelig er den. Derfor er den da også lett å få øye på fra svært mange utsiktspunkt rundt om i Valdres.
Toppen kan virke litt truende, spesielt fra Turrsjøen, men er i grunnen en enkel tur på god sti. Vel oppe venter en fabelaktig utsikt i alle himmelretninger.

Getting there

Fra Turrsjøen i sørøst

(GPS-spor)
Fra Melbybråten fører vei gjennom Kollstadbygda og innover til Mellsenn (Automatbom). 7 km etter bommen, i en høyresving, tar man til venstre inn mot Turrsjøen. Grei parkeringsplass for en håndfull biler på venstre side, like før bekken fra Melletjørni.
Herfra går det tydelig sti oppover lia opp til det første tjernet på venstre side og på høyre side av det neste, etterfulgt av en liten kneik. Like før det flater ut, deler stien seg i to. Man kan enten holde til høyre, litt nærmere foten av Rundemellen, noe som er kortere, men også en smule mer vått og sølete, eller så fortsetter man rett frem og følger en litt større bue før man tar fatt på selve oppstigningen.
Etter hvert kommer sti fra Øyangen inn fra venstre, og man tar fatt på selve oppstigningen til toppen fra vest. I begynnelsen holder stien langt til venstre i den brede flanken før den skrår over mot høyre.
På snaut 1300 moh kommer et litt brattere parti, før man er oppe på topplatået. Stigningen er nå unnagjort, men ennå er det et stykke bort til det høyeste punktet. Ivrige vardebyggere har reist en rekke monumenter av stein her oppe, men det er likevel ikke vanskelig å finne den rette toppen. I 2017 finner man DNT Valdres sin postkasse her i forbindelse med Kremtoppjakten 2017.
Returen kan legges samme vei man kom opp, eller ned på nordsiden (GPS-spor) av toppen og ned en litt bratt bakke mot øst (her ligger det gjerne igjen ei snøfonn på forsommeren) før stien fortsetter sørøstover i retning Turrsjøen. Den siste biten går stien gjennom et nokså tett skogsbeltet. Man kommer da ut på veien omlag 50 meter nord for parkeringen.
Regn 2–3 timer pluss pauser i moderat tempo på denne turen. enten du går opp og ned samme vei eller velger å gå den som en rundtur.

Fra Øyangen i nordvest

(GPS-spor)
bomvei fra Rogne inn til Øyangen. Man tar så til høyre opp i hyttefelt til man er omtrent øverst. Her er begrensede parkeringsmuligheter for noen få biler. Videre på god sti gjennom skogen, forbi utløpet til et lite tjern og etter hvert opp på snaufjellet. På ca. 1140 moh kommer man til et stidele. Stien til høyre fortsetter mot Turrsjøen, mens man holder til venstre mot Rundemellen. Herfra er ruta som beskrevet fra Turrsjøen.
Regn 2–3 timer pluss pauser i moderat tempo på denne turen.

Fra Vangsjøen i nord

Turen fra Vangsjøen er en del lenger enn fra Øyangen eller Turrsjøen. Regn 4–6 timer på denne varianten.
Fra Vangsjøen er det parkeringsmuligheter og skiltet sti i retning Turrsjøen og Rabbalsmellen. Til Rundemellen fra Vangsjøen er det i hovedsak to alternative varianter:

a) Enten opp på Rabalsmellen og så sørover ryggen på grei, delvis merket, sti. Turen sørover ryggen er kupert og går høyt og fritt med flott utsikt til begge sider.
Sør for høyeste punkt på Søre Rabalsmellen, etter en litt bratt og utsatt kneik ned- og vestover, tar stien ned mot Rabbalsvatnet av mot venstre. Stien mot Rundemellem går videre rett fram, forbi høyde 1230 moh og etter hvert bort på vestryggen hvor man møter hovedstien til topps. Herfra som beskrevet under alternativet fra Turrsjøen.

b) Man kan også droppe Rabbalsmellen og gå inn til Rabbalsvatnet og til høyre i stidele i nordenden av vannet. Videre over utløpet og på kronglete sti langs vannet. Omlag halvveis bortetter vannet kommer nytt stidele (dårlig merket) hvor man tar til høyre og går opp en liten dal. I skaret på toppen kommer man innpå stien fra Rabbalsmellen. Her dreier man til venstre og følger ryggen sørover i retning Runde-mellen som allerede nevnt.

Alternativer

Østryggen

Fra parkeringen ved Turrsjøen et kort stykke nordover på vei til skilt hvor stien tar av til venstre. Videre opp gjennom skogen til man når tre-grensa. Har tar man til venstre (det står en varde her, men tråkket er utydelig) og følger ryggen vestover. Der fjellet bratner til kan man enten gå rett på ryggen, eller aller enklest holde litt ut til venstre. Klyvingen er ikke spesielt vanskelig, men det er temmelig løst, slik at man må være veldig forsiktig, spesielt om man er flere i følge. Opp det bratteste partiet har det etter hvert blitt til dels tydelig tråkk. Tråkket fortsetter videre mot toppen, men blir etter hvert vanskelig å følge.

Dette er den desidert raskeste veien til topps og en flott trimrute, gjerne i kombinasjon med en sykkeltur på stølsveiene i området.

NB! Man er avhengig av å finne riktig vei. Det anbefales derfor å gå opp her for å bli kjent, før man ev. går ned denne ruta.

Winter

Rundemellen fra sørøst om vinteren.

Det er vinterparkering ved Vangsjøen Høyfjellstue i nord og sør for Turrsjøen og nær Juvike. Enkleste atkomst er å følge ubrøytet vei inn mot Turrsjøen fra sør og så opp dalen mellom Rundemellen og Kalvemellen for så å runde opp mot toppen fra vest-nordvest. Det er ofte steinete og avblåst øverste del mot toppen.

Kart

Klikk på kartet for å åpne en dynamisk versjon i eget vindu. Når du gjør det, får du også mulighet for å laste ned gps-spor.

Tips and miscellaneous

Fine teltplasser i nærheten av Melletjørni og muligheter for en forfriskende dukkert.

Pictures

Rundemellen sett fra nord.

Starting points

Rundemellen parkering Turrsjøsiden
Vangsjøen Høyfjellstue
Øverst i hyttefeltet sør for Øyangen

Om vinteren Juvike parkering eller ved avkjørselen mot Turrsjøen snaut 2 km sør for Turrsjøparkeringen.

Literature and references

Denne artikkelen er basert på boka beskrivelsen i boka "På tur i Valdres" av Morten og Julia Helgesen.