Høgeloft - 1,920m

Search name Høgeloft
Elevation 1,920 meter
Region Hemsedal, Lærdal
Parent regions Europe, Norway, Norway mainland, Viken, Buskerud, Hallingdal, Vestland, Sogn og Fjordane, Sogn
Vertical separation 793 meter
Adviser admin (Administrator)
Last modification 19.07.2021
First ascent
Level of difficulty Level of difficultyLevel of difficultyLevel of difficulty
Coordinates 32V 457584 6769044 (UTM)
Map Show object on map
Høgeloft

© Knut S. Andersen

Content
Language
Adviser 500fjell - Get in touch with 500fjell for questions regarding this article.
Statistics

Register ascent of Høgeloft.

Overall 166 members have registered 187 ascents of Høgeloft.

Høgeloft is contained on 40 lists.

Weather for Høgeloft

This service is temporarily unavailable.

Introduction

Høgeloft er med sine 1920 moh det nest høyeste fjell i Norge sør for Jotunheimen. Bare Folarskardnuten (1933 moh) på Hallingskarvet er høyere. Toppen markerer grensen mellom Sogn og Fjordane / Buskerud og samtidig kommunene Hemsedal og Lærdal.
Toppmassivet består av flere mindre topper som så vidt rager over 1900 meter over havet. I øst og sør brekker massivet av i et stup og hele massivet kalles også Store Jukleeggi, trolig etter Jøklene (breene) som lå og delvis ennå ligger oppunder toppene. I vest og sydvest er formene langt mer rolige. Høgeloft byr på en av de beste utsiktspostene mot Jotunheimen som er å få, det er litt av et panorama!
Toppen er mulig å nå både fra Valdres, Hemsedal så vel som Maristova i vest.

Getting there

Alternativ 1:
Fra Tuv / Hemsedal på vei inn til Mørkekvamsseter (ca. 15 km) og derfra omlag halvannen times gange på setervei opp Kljådalen til den selvbetjente DNT-hytta Kljåen.
Fra Kljåen over elva og nordover, senere vestover opp i skaret mellom Kljåbandet og Haukefjellet. Videre rundt Haukefjellet på nordsiden og vestover opp østryggen til toppen på Høgeloft.
Tidsforbruk: 5-6 timer tur- / retur. Totalt 13-14 km. Ca. 1000 høydemetre netto.

Alternativ 2:
Fra riksvei 52 ved Eldrevatnet mellom Hemsedal og Borlaug på anleggsvei nordover under Ulvehaugnosi til veidele. Før veidelet er det en bom hvor man må parkere bilen ved. Enkleste vei er å følge den venstre veien opp langs Ulvehaugelvi ytterligere en drøy kilometer og så ta østover mot Store Jukleeggi. I førstningen noe bratt senere slakt innover mot toppen.
Man kan også velge den høyre anleggsveien innover langs Vesle Juklevatnet til Juklevatnet og deretter bratt opp i Haukebotnen før man fortsetter opp på bandet mellom Haukefjellet og Høgeloft. Fra dette bandet er det kun et kort stykke opp den slake østryggen til topps.
Tidsforbruk: 4-5 timer tur- / retur. Totalt 15-16 km. Snaut 800 høydemetre netto.

Alternativ 3:
Fra Sulebu kan man følge stien i retning Kljåen og forlate denne rett nord for Søre Sul (den bratte skrenten rett vest for Sulevatnet. Videre ned til nordvestenden av Sulevatnet og langs dettes vestbredd ned til demningen. Elva krysses på nedsiden av demningen før man skrår videre sydover opp mot Knipenborg. Forbi Knipenborgtjernet på vest- eller østsiden før den siste stigningen sydover til toppen.
Tidsforbruk: 6-7 timer. Totalt: 20-22 km. Ca. 700 høydemetre netto.

Winter

Høgeloft er en flott skitopp vinterstid. Den vanligste adkomsten er fra Eldrevatnet ved riksvei 52:
Følg omtrent samme trasé som anleggsveien nordover mot Sulevatn en 4-5 km og skrå øst til nordøstover mot toppen. Det er noe bratt i starten på selve stigningen før det blir slakere mot slutten.
Da den dominerende vindretningen her er vestlig, er vestsiden relativt lite rasutsatt, i tillegg er den ikke spesielt bratt. Man må dog uansett alltid ta sine forhåndsregler, spesielt ved rastilbøyelige vær- og snøforhold, og i nærheten av bekkeskar o.l.

For de som kommer nordfra er det en noe lenger, men minst like fin tur å gå fra Sulebu. Man kan enten følge den vanlige kvisteruta mot Breidstølen gjennom Suleskardet og så gå sydøstover langs Sulefjellet i retning Knipenborg og videre øst til sydøstover opp til toppen. Eller man kan gå sydøstover fra Sulebu langs nordsiden av Sulefjellet over til Sulevatnet og herfra sydover til Knipenborgtjernet og opp til toppen.

Ved vinterturer er det vanskelig å anslå tidsforbruk for her spiller vær- og ikke minst snøforholdene kraftig inn. Men alle turene er greie og gå under brukbare forhold på ettervinteren eller tidlig vår.