Ørnkampen - 1,162m

Last modification 09.03.2016
Alternative name Rindhovda
First ascent
Level of difficulty not rated
Coordinates 32V 505038 6842539 (UTM)
Map Show object on map
Ørnkampen

© Garm

Content
Language
Adviser mortenh - Get in touch with mortenh for questions regarding this article.
Statistics

Register ascent of Ørnkampen.

Overall 69 members have registered 86 ascents of Ørnkampen.

Ørnkampen is contained on 5 lists.

Weather for Ørnkampen

This service is temporarily unavailable.

Introduction

Ørnkampen eller Rindhovda som den også blir kalt er et markert fjell ved Randsverk med en lett synlig mobilmast på toppen. Fra Randsverk går det tydelig, delvis merket sti til toppen som kan by på en særdeles god utsikt den korte og relativt enkle anmarsjen tatt i betraktning. Det er mulig å benytte den nyrestaurerte lille hytta på toppen helt fritt, enten en vil spise nista, fyre i ovnen, eller for å overnatte!

Getting there

Man kan starte fra parkeringen ved Randsverk Camping eller kjøre inn i boligfeltet på Randsverk (avkjørsel ca. 600 meter på RV51 sørvest for veikrysset ved campingen) og parkere i en liten parkeringslomme. Det er også en større parkeringsplass øverst og innerst i boligfeltet, med plass til en 5-6 biler.

Fra Randsverk Camping følger man hovedveien 300 meter vestover. Her er skiltet stistart. Veien forlates og man følger grusvei videre. Rinda krysses på bro. På varme dager er det for øvrig flott å ta seg en dukkert i de passe dype kulpene på opp- eller nedsiden av elva.
Videre fortsetter grusveien (som er stedvis rødmerket) opp til boligfeltet. Her passerer man den alternativt parkeringslomma. Stien fortsetter på bred skogsvei til venstre forbi boligfeltet og rundt en liten ballbinge hvor man dreier til høyre.
Like etter ballbingen er det skiltet mot Rindhovda til venstre opp i skogen.
Herfra er det stort sett bare å følge stien til topps. Først opp gjennom trivelig furuskog (stedvis merket med rødmalte stikker) og videre nokså bratt opp mot tregrensa.
Stien har enkelte steder to løp og innover fjellet går det en rekke mindre tråkk. Mot toppen skrår stien oppover i flanken litt til høyre for toppen før den dreier bratt rett opp den siste biten.
Rett under toppen passerer man den gamle brannvakthytta, som ble restaurert i 2015-17, før man kan innta utsynet i fullt monn.

En solid mobilmast er kanskje ikke det triveligste å ha med seg på en topptur, men bortsett fra masta er utsikten eksemplarisk.

Utsikten

Man ser mot Trollhøe, Sjolikampen, Sjugurdsjøpiggen, Pannhøe og Mukampen i den umiddelbare nærhet. Videre ser man fritt og fint oppover Sjodalen, innover mot Smådalen, ned til Randsvark med Langmorkje saga og nordøstlige deler av Jotunheimen med Gjendealpene, Surtningssue, Nautgardstindane, Glittertinden og Kvitingskjølen for å nevne noe.
Mer mot nord ser man innover i Skjåkfjella og får en gløtt av Dovrefjell, og sist men ikke minst må nevnes utsikten til Rondane som virkelig kommer tett innpå livet her.