Klubben - 650m

Adviser admin (Administrator)
Last modification 09.03.2016
First ascent Ukjent
Level of difficulty Level of difficulty
Coordinates 33W 416773 7362695 (UTM)
Map Show object on map
Content
Language
Adviser none
Statistics

Register ascent of Klubben.

Overall 4 members have registered 5 ascents of Klubben.

Klubben is contained on one list.

Pictures

Atkomst

Utgangspunktet er parkeringsplassen ved barneskolen på Haugland. En godt opparbeidet skogsvei går på baksiden av idrettsbanen. Følg denne etter lysløypetraseen i retning Åstuva til bålplassen. Skogsveien tar herfra av gjennom skogen mot fjellet og du følger nå denne opp stigningen. I et veidele lengre oppe, tar du til venstre og følger fortsatt denne skogsveien nesten frem til bekken. Her tar du nå av og går rett oppover gresslia langs med denne bekk rett mot fjellet. Rett før du er oppe på Åstuvaksla, treffer du en god gangsti, som du følger videre langs utmarksgjerdet opp til søndre kant av Åstuva. Her burde det være tid for en god rast og utsikten er fantastisk over området. Et spesielt syn er Hestmannen i vest sett gjennom Aldraskardet. Kanskje tar du deg tid til en avstikker opp på selve Åstuva, kun en liten omvei og verdt et eget besøk ? Her kan du også markere besøket ved å skrive deg inn i trimboka.

Videre er det bare å følge stien sør-østover i retningen opp mot høyeste Klubben. Det er viktig å holde godt ut mot ”kanten” - mot Aldersundet - , da her er den letteste og beste stien opp mot toppen. På veien opp kan du bare nyte den flotte utsikten, både ute i vest og mot øst med Vassvatnet og de høye fjelene her. Kanskje passer det ellers med en liten rast eller to på veien opp? Da går turen lettere og slike stunder er jo også til for å nytes. Endelig ser du varden og målet for turen i synsranden. God og varm og litt svett på ryggen når du endelig toppen. Her ligger bok og en orienteringstang i et lite glass ved foten av varden.

Det burde nå være tid for en kopp kaffe, annen drikke og litt medbrakt niste. Snart siger velværet inn over deg og du nyter stunden før du litt motvillig tar til på nedturen. Du bør kunne være tilbake ved parkeringsplassen i løpet av 2 – 3 timer.

Hvordan komme dit

Med egen bil eller sykkel fra Rv 17 ved bedriften BraPro.

Parkeringsmuligheter

Opparbeidet parkeringsplass ved Aldersund skole. Her er parkeringsplass for de som arbeider ved skole og barnehage her, så vis hensyn.

Spisemuligheter

Om sommeren er det de fleste dager mulighet for en matbit på Flo og Fjære rett nedenfor skola.

Avstand til målet

Turen til Klubben tar minimum 2 timer fra parkeringsplassen, og en bør så absolutt ta seg god tid og nyte turen med flere stopp underveis.

Turen passer for

Hele familien bør få være med, selv om den siste biten har en bra stigning. Skogsveien det første stykket gjør den første delen forholdsvis lett selv for de minste.