Røgjin - 1,370m

Adviser admin (Administrator)
Last modification 09.03.2016
First ascent
Level of difficulty not rated
Coordinates 32V 470562 6746675 (UTM)
Map Show object on map
Røgjin

© Ole-Petter Andersen

Content
Language
Adviser none
Statistics

Register ascent of Røgjin.

Overall 69 members have registered 86 ascents of Røgjin.

Røgjin is contained on 7 lists.

Pictures

Introduction

Røgjin er en lett tilgjengelig turtopp fra Holdeskarveien. Skiltet og merket blå maling. Tydelig sti. Postkasse og flott utsikt på toppen!

Getting there

Fra Hollestølen

Ta av fra riksvei 52 omlag 1 km vest for Hemsedal sentrum mot alpinsenteret og følg skilting mot Holdeskarveien-Ål (bomvei). Følg veien til du er kommet helt sørvest for toppen. Her er det romslig parkeringslomme på sørsiden av veien. Skiltet [[pbe:51937|stistart] ved veien like ved.
Stien går opp gjennom skogen/krattet, krysser veien til Hollestølen og fortsetter nokså flatt et stykke til stidele. Her er skilt med Røgjin til høyre, mens gammel sti fortsetter rett frem. Varianten til høyre anbefales siden den gamle stien er bratt og sterkt erodert. Viderer snor stien seg bort til sørryggen og slynger seg opp på denne. En småbratt skrent er sikret med rekkverk - særlig fordi det har lett for å danne seg en del is her om høsten. Alt i alt en fin og lettgått tur.

Fra Fløgatjernet

Det er også en merka sti/snarvei sør for toppen med utgangspunkt i Fløgatjerne parkering. Den går oppover lia mot nord, og kommer så inn på stien fra Hollestølen. (Selv om stien er merka, er den ikke å finne på noen kart...)

Rutekart

Kart med de vanligste sommerrutene til toppen. Klikk på kartet for å åpne en dynamisk versjon.

Andre alternativer

Man kan også følge alpinbakketraséen opp til ryggen nordøst for toppen og videre derfra opp.