Besshøe - 2,258m

Region Vågå, From Besshøe to Nautgardstindane
Parent regions Europe, Norway, Norway mainland, Jotunheimen, Innlandet, Oppland
Vertical separation 850 meter
Adviser mortenh (Morten Helgesen)
Last modification 09.03.2016
First ascent Juli 1813, Christen Smith
Level of difficulty Level of difficultyLevel of difficulty
Coordinates 32V 483360 6820515 (UTM)
Map Show object on map
Besshøe

© Morten Helgesen

Content
Language
Adviser mortenh - Get in touch with mortenh for questions regarding this article.
Statistics

Register ascent of Besshøe.

Overall 560 members have registered 674 ascents of Besshøe.

Besshøe is contained on 32 lists.

Pictures

Bessa og Besshøe en høstdag
Besshøe en januarmorgen sett fra Veslfjellet

Weather for Besshøe

This service is temporarily unavailable.

Introduction

En sommermorgen med kolossen Besshøe som svever over skyene

Besshøe, dette enorme kuppelformede fjellet, er et gedigent blikkfang for alle som kjører riksvei 51 over Valdresflye ­eller går Besseggen. Nesten 1300 meter stiger den rett opp fra Gjende, og kommer man kjørende nordover over Valdresflye, får man virkelig inntrykk av dimensjonene. Mot sør er det bratte steinrøyser og snøfylte raviner som dominerer. Østsiden er enda brattere, med skrenter, snøfonner og steinur. I nord­øst ligger den vesle Besshøbrean, flan­kert av to rygger som begge danner en grei atkomst til toppen. Villest er vestsiden, med en flere hundre meter stupbratt vegg og Russvatnet ved foten, mer enn 1000 meter nedenfor toppen.

Besshøe er et populært turmål, både på grunn av den fantastiske utsikten fra toppen og den forholdsvis enkle atkomsten. I motsetning til den mer kjente Surtningssue litt lenger vest, kan man starte turen til Besshøe rett fra bilen og er ikke avhengig av båttransport eller å gå en etappe for å komme til utgangspunktet.

Getting there

Kart med de vanligste sommerrutene til toppen. Klikk på kartet for å åpne en dynamisk versjon.

Fra Gjendesheim/Bessheim via Bessfjellet

Både fra Bessheim og Gjendesheim går det merket sti til utløpet av Bessvatnet. Her kan man i klarvær beundre den massive formen til Besshøe, der den ruver innenfor det langstrakte Bessvatnet.

Videre er det to varianter:

A) Man kan skrå oppover mot Bessfjellet og holde høyden over Bukkehøe, før man fortsetter sørover mot nordøstryg­gen, kalt Brue på kartet, med Bessvatnet nede til venstre og Besshøbrean til høyre. Det siste stykket innover mot toppen er en langdryg, slakt stigende steinørken.

B) Følg umerket sti innover langs Bessvatnet inn til Grotåe, og opp langs denne på venstre side, før man dreier sørvestover mot Brue, og videre som nevnt under alternativ A). Dersom man ­øn­sker å ­variere litt, kan man gå ned nordryggen vest for breen. Denne er brattere enn nordøst­ryggen, men ikke spesielt vanskelig ­under gode forhold.
Opp langs Grotåe opp Brue og inn til toppen er ruta relativt godt vardet.

Turen tar ca. 7–8 timer tur-retur via normalruta fra Bessheim.

Andre alternativer

Fra Gjendesheim kan man gå over Veslfjellet og Besseggen ned til det smale bandet mellom Gjende og Bessvatnet. Herfra følges umerket tråkk noen hundre meter nordover langs Bessvatnet, før man går direkte i retning toppen. Et parti mellom 15- og 1600 meter er temmelig bratt, og man må eventuelt søke litt i sikk sakk oppover for å finne den beste veien. Videre opp­over er det best å følge ryggfor­ma­sjonen litt lenger til høyre. Fra ca. 2000 meter flater det ut, men det drøyer lenger enn man tror, før ­toppen er nådd.
Fra Memurubu følges stien i retning Bess­eggen. På et lite høydedrag, omtrent rett sørvest for toppen, er det greit å forlate stien. Herfra følges sørvest­ryggen i retning toppen, en lang og til tider bratt steinrøys.

Winter

Besshøe er dominert av bratte flanker og skrenter på de fleste sider, der nord- og nordøstryggen byr på den greieste atkomsten.
Vi holder en knapp på å stige jevnt innover Bessfjellet og så dra opp til høyre for Besshøbrean som den mest rasjonelle atkomsten, men også en mer direkte variant over Russvatnet og opp langs Grotåe er greit.
Besshøe som skitur er en populær tur, spesielt på ettervinteren og våren, og man er sjelden alene på godværsdager. I dårlig sikt må man være påpasselig og nøye med navigeringen siden topplatået er stort, og de kurante nedgangene relativt smale.
Bessheim er det naturlige utgangspunktet for en skibestigning, og frem til veien over Valdresflye åp­ner, normalt i be­gynnelsen av mai, er Bessheim/Gjendes­heim kun tilgjengelig med bil fra nord.

Tips and miscellaneous

Like sør-sørøst for ruta opp Brue ligger en siderygg med en liten sekundærtopp (kartreferanse: ca.UTM 32V 0484375–6820600). Den har ikke mer enn 9 meter p.f., men kan være en morsom avstikker. Ei smal kløft skiller den fra ryggen videre oppover, og en liten «tunnell» i fjellet gir grei atkomst til å bestige den bakfra. En avstikker hit kan gi Besshøebestigningen litt ekstra krydder.

Besshøe med Nedre Leirungen i forgrunnen en fargesprakende høstdag.

Pictures

Starting points

External links

Store Norske Leksikon - Store Norske Leksikon om Besshøe.
Ifriluft.net - Turrapport fra vårskitur med bilder.
Overnatting på Besshøe - September 2009, fra Fjellforum.net
Nattlig skitur til Besshøe - April 2008, fra Fjellforum.net

Literature and references

Other pictures

Trip Reports

Bra artikkel!

Written by 500fjell 06.09.2010 18:11

Veldig bra artikkel! Et flott fjell :-)