Topptur til Skåla, Stryn (21.05.2014)

Ascents Skåla (1,841m) 21.05.2014
Stryneskåla sørtoppen (1,851m) 21.05.2014
Vesleskåla (1,241m) 21.05.2014

Bestemte meg litt på impuls å kjøre til Loen i Stryn for å gå opp Skåla og overnatte. Eneste stedet ikke altfor langt fra Bergen hvor det så ut til å ikke bli helt møkkavær. Startet oppturen ca. kl 16. Gikk til fots opp til ca. 700m hvor jeg tok på skiene. Det var sterk vind, men fri sikt og opphold. Utsikten og veien opp er fantastisk, så jeg var glad for å kunne se landskapet.

Etterhvert som jeg kom oppover ble det sporadiske regnskurer og vinden økte. YR hadde meldt 12-15 m/s og det kjentes ut til å stemme. La uansett ikke demper på opplevelsen, storkoste meg. Ankom tårnet ca kl. 21. Veien opp til Skålatårnet er Norges lengste sammenhengende motbakke, så noe sliten og svett var man jo. Til min forskrekkelse oppdaget jeg at det var tomt for ved. Godt det er nok av ulltepper og dyner der i hvertfall. Ikke minst er det mat der mot betaling selvfølgelig. Tårnet drives av Bergen og Hordaland Turlag. Jeg spiste og gikk til sengs.

Dagen etterpå regnet det forferdelig. Var litt usikker på hva jeg skulle gjøre. Er mobildekning inne i tårnet, så jeg sjekket værmeldingen. De forskjellige virket enige om at det skulle bli ok vær utover ettermiddagen. Bestemte meg da for å ta en natt til. Da været begynete å lette tok jeg meg en tur bort til Stryneskåla (1848m), som er noen hundre meter fra Tårnet. Deretter kjørte jeg ned til snøgrensa og gikk opp igjen.

På vei opp første dagen med utsikt over Loen
Skålatårnet
På vei opp andre dagen i solnedgang
Skålatårnet på kanten av fjellveggen på venstre side. Ikke lurt å bevege seg forlangt nord av tårnet
Fantastisk med masse vær
Godt med en matbit
På vei ned :)
Tjugen seter
Soloppgang
Byrkjelo i Gloppen kommune
MS Independence of the Seas i Olden. Onkelen til min sønn er kaptein på dette skipet.