Snøtind fra Åndalen (03.11.2013)

Ascents Snøtinden (1,027m) 03.11.2013

På helgetur til Molde gikk jeg opp på Snøtind med min eldste datter Lina. En relativt sein høsttur for mitt vedkommende, og da vi parkerte oppe i Åndalen så vi at det var hvitt det øverste stykket mot toppen.

Fulgte skogsveg oppover i svinger til denne stoppet mot dalkanten. Gikk stiløst oppover et stykke og tok over elva i retning Snøtind. Kunne (og burde!) fulgt øst-/høyresida av bekken lengre. Gikk over flyene i retning sørsida av tinden, tok av oppover i blanding av storsteinet ur og enkelte gresspartier. Uproblematisk tur opp. Snølaget viste seg å være tynt, så vi sank ikke nedi i det hele tatt. Var snø fra vel 900 meters høyde og opp. For å unngå vind holdt vi under toppryggen på sørsida fra fortoppen og oppunder hovedtoppen.

Vindfullt oppe, men ingen skyer og derfor flott utsikt ut mot Hustadvika og 360 grader - så Trollheimen, Romsdalsfjella og hadde ei fin stund på toppen.

Retur via toppryggen og ned til Ullalandsvatnet. Brattere enn oppturen lenger vest, men også dette helt uproblematisk. Normalturen opp er vel også via Ullalandsvatnet. Kom ned til bilen igjen med siste del av dagslyset.

Brukte fire timer inkl pause på toppen og ved vatnet. Endomondo sier 10,08 km og 908 høydemeter. Flott topptur!