Skåla i Molde (18.10.2014)

Ascents Skåla (1,127m) 18.10.2014

Kom fra Molde og gjennom tunnelen til Bolsøya, videre til venstre på fastlandet igjen og fant avkjørsel opp Nakkvegen. Kom ganske langt inn i marka, bompenger riktignok.

Fra parkeringsplassen går turen først flatt over myra, før man kommer inn på sti som kan følges langs Tverrelva helt opp til Trollvatnet, som ligger midt inne i Skåla-massivet og kommer etter vel tre km tur.

Tok til høyre/vestover ved Trollvatnet, opp gjennom fjellet og helt til topps. Toppunktet ligger på ei stor og rund flate, og har strålende utsikt i alle retninger - utover Romsdalsfjorden med Molde og øyene utenfor, Romsdalsalpene mot sør fra Skjerdingen ytterst og helt inn til fjella i Romsdalen og Nesset. Utsikt mot fjella rundt Skaret retning nordover, med Snøtind (kommunetopp Eide/Gjemnes) rett fram.

Returnerte samme veg - men, man kan like gjerne gå rundt på østsida og komme ned til Trollvatnet på den måten.

Traff på to rypejegere, som var keie etter ei helg nesten uten å se fugl - men da vi var nesten nede ved Trollvatnet igjen letta plutselig en stor rypeflokk - ca førti fugl - rundt oss på alle kanter. En flott opplevelse, og jegerne hadde ikke våpnene klare. Har aldri sett en så stor rypeflokk, og vi så ingen før vi omtrent tråkka på de - og alle sammen stakk.

Rundt fem kilometer hver veg, brukte en time og tre kvarter opp. 960 høydemeter iflg min gode venn Endomondo.