Kyrkja Leirvassbu (27.06.2020)

Vi sjekket værmelding kvelden før og det var meldt flott turvær på formiddagen med fare for regn på etttermiddagen. Vi besluttet derfor at Kyrkja var en perfekt tur for denne mandagen. Barna (ungdommene:-) skulle forsøke sin første bestigning av 2000 meters topp i Norge:-) De har vært mye på tur, men aldri vært over 2000 moh i Norge.

Vi reiste fra hytta på Grotli 0645. Ungene var litt trøtte men ved godt mot. Ca 08:30 var vi ved Leirvassbu og gjorde oss klare til anmarsj.

Det var fortsatt mye snø i fjellet og jeg tror 50% av turen gikk på snødekke. Men det var ingen problemer, annet enn at vi var litt forsiktige i overganger mellom snø og bar bakke der det var litt gjennomslag. Vi gikk i bra marsjtempo til krysset der stiene mot Olavsbu/Gjendebu og Kyrkja skiller lag.

Herfra går det i fint slakt terreng (fortsatt mye snø) mot foten av Kyrkja. Nå er toppen innhyllet i skyer/tåke.
Ungene synes toppen ser veldig bratt ut, men gleder seg til å ta fatt på oppstigningen. Vi tar en liten matbit før vi starter "klyvingen" mot toppen. Her er det meste av snøen borte og det går jevnt oppover mellom store steiner. Etterhvert blir det litt luftig og skyene forsvinner som bestillt:-), men alle er enige om at dette er veldig flott med herlig utsikt i alle retninger.

Det er to partier på vei opp som er merkbart brattere en resten. Disse forseres sakte og kontrollert uten noen form for dramatikk. Så plutselig er toppen der. Skyene er forsvunnet og du føler deg på toppen av Norge.... Utsikten i alle retninger er helt magisk. Lunsjen blir inntatt og vi tar våre klassiske skrytebilder på toppen:-)

Vi tar oss god tid på toppen, været er fortsatt flott i det vi begynner marsjen hjem.

Klyvingen ned tar vi veldig rolig, og ved foten av fjellet setter vi opp farten mot Leirvassbu. Her er det masse snø som vi nærmest løper på i slake utforbakker.

Vi er tilbake på Leirvassbu ca 14:00 og har hatt en perfekt tur.