Veslpiggen (14.08.2015)  6

Start point Juvasshytta (9m)
Endpoint Juvasshytta (277m)
Ascents Galdhøe (2,283m) 14.08.2015
Galdhøe NØ1 (2,238m) 14.08.2015
Galdhøe NØ2 (2,240m) 14.08.2015
Vesle Galdhøpiggen (2,369m) 14.08.2015
Kjelhøe (2,223m) 14.08.2015
Visits of other PBEs Galdhøpiggen sommerskisenter (1,840m) 14.08.2015
Juvasshytta (1,841m) 14.08.2015
En fornøyd kar i fjellet :)

Sommer i fjellet :)

Etter å ha gått Trollsteinhøene i begynnelsen av uka med mye skyer på begynnelsen av dagen, fikk vi nå derimot en fantastisk dag med sol og blå himmel. I følge Yr var det meldt opp mot 13 m/s og delvis overskyet, men vindstyrken var neppe mer enn opp mot 4 m/s, - noe som sammen med stor sol og omtrent ingen skyer, gjorde dette til en drømmedag.

Vi hadde ikke lagt opp til noen lang og hektisk dag i fjellet. Først og fremst skulle vi ha det kjekt i lag. Destinasjonen var Kjelhøe, Galdhøe og Veslpiggen, tre 2K-topper som ingen av oss hadde vært på før. Blant toppsamlere regnes dette som noe av det aller enkleste man kan plukke med seg. Best egnet er kanskje denne turen på ski en tidlig vårdag like etter at veien opp til Juvasshytta er åpnet.

Under de tørre og fine forhold vi fikk i dag, så var skaret opp mot Veslepiggen helt uproblematisk. Vi trengte ingen sikring opp her. Men hadde det derimot blåst kraftig eller det atpåtil hadde regnet og det var vått, så kan det kanskje være en ide å sikre seg litt akkurat her. Grønn trekant tror jeg holder i massevis.

Ned over Vesljuvbreen gikk det som en drøm. Vi forsøkte å holde oss godt til siden så vi ikke skulle få kjeft av eieren av skiannlegget, men Johannes kunne ikke dy seg. Han fant fram en brukt Kiwipose som han skled ned omtrent hele bakken på. Vi ble heldigvis ikke møtt med noen stram maske. Ellers var det mye folk i heisen denne dagen.

Lenge før troppene og taulagene fra Galdhøpiggen var kommet tilbake til Juvasshytta, satt vi i bilen godt på vei over Strynefjellet og til Loen hvor vi gikk Via Ferrata dagen etter.

Takk for turen Johannes :) Du er en fantastisk turkompis :)