Store Steindalsnosi (27.08.2014)  4

Ascents Store Steindalsnosi (2,025m) 27.08.2014

Etter en god natts søvn og en lang frokost på Krossbu, dro jeg på meg fjellstøvlene med Store Steindalsnosi som mål for dagen. Etter fem topper dager før i beina, tenkte jeg at jeg skulle ta en av de lette toppene denne dagen. Det skulle vise seg å ikke være så enkelt som jeg trodde.

Bildet av Fannaråken og Steindalsnosi tatt fra nordsiden av Hervavatnet.

Jeg fant en liten parkeringsplass på nedsiden av Galgeberg. Tenkte at dette måtte være det beste utganspunktet for turen. Starten gikk som en drøm. Klokka var akkurat slått 09, det var blå himmel og så og si ingen vind. Dermed gikk det raskt oppover, helt fram til jeg var på omkring 1700 moh. Der hadde sola ennå ikke kommet til og jeg merket at underlaget bare ble sleipere og sleipere. I løpet av natten hadde det lagt seg et tynt islag over steinene, noe som gjorde turen opp og ikke minst ned igjen svært ubehagelig. Såpeglatte steiner er ikke til å spøke med oppe i fjellet. I alle fall om du går alene. Så av respekt for fjellet tok jeg meg god tid og plasserte føttene omhyggelig for ikke å gli.
Dette kan være lurt å tenke på når man går opp på denne toppen en høstdag. Vil nok heller anbefale denne toppen som en ettermiddagstopp, da sola har fått varmet opp vestsiden av Steindalsnosi.

Etter 1 time og 35 minutter var jeg oppe på toppen. Det var til stor overraskelse at Fannaråkhytta var så lett synlig som det den var. Utsikten fra Steindalsnosi var upåklagelig. På toppen finner vi to varder, en liten og en stor og majestetisk varde. Den store ligger noe lavere enn den lille varden med rød postkasse på. Topppunktet er ved den røde postkassa.

Jeg vurderte og gå videre til Fannaråken pga de isbelagte steinene nede i ura, men valgte korteste vei tilbake til bilen. Det var like glatt på vei ned, men kjente meg trygg når jeg var nede på 1700 moh.. Da var det bare å småspringe ned til bilen.

Alt i alt var dette en fin tur. Litt mer spennende enn jeg hadde sett for meg når jeg startet :)

Det nederste bilde er eggen over til sørvesttoppen på 1936 meter. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke tok den veien tilbake. Etterpåklokskapen lenge leve... Hadde det derimot vært en 2000-meter topp så hadde den nok blitt inkludert :)

Total tid: 3 timer og 5 min.
Høydemeter: litt over 700 meter fra parkeringen.
Lengde: 4,0 km.

Den postkassa

Written by mortenh 28.08.2014 23:13

Den postkassa var ikke på Steindalsnosi sist jeg var der. Vet du hva den inneholdt og hva opplegget er?

Flott bilder før øvrig!

Sv: Den postkassa

Written by oladohl 29.08.2014 00:34

Jeg leste ikke innholdsfortegnelsen i boka som lå i kassa, men antar det er en helt vanlig loggbok. Jeg skrev navnet mitt og noterte meg at det var ganske mange bestigninger der i sommer. Kanskje det lokale turlaget vet noe mer.. Kanskje er det en del av ti på topp i regionen.. Men som sagt, jeg leste ikke innholdsfortegnelsen.