Fem topper fra Krossbu (26.08.2014)

Ascents Hurrbreatinden (2,060m) 26.08.2014
Store Smørstabbtinden (2,208m) 26.08.2014
Storbreatinden (2,018m) 26.08.2014
Veslbreatinden (2,092m) 26.08.2014
Veslfjelltinden (2,157m) 26.08.2014

Gikk fra Krossbu og fulgte stien oppover langs bekken og opp til Leirvatnet før jeg fant noen varder som hjalp meg å finne en god rute opp til det første platået. Derifra ble det litt utsatt klyving opp langs ryggen med utsikt rett ned mot Storbrean. Her tror jeg nok det ville være mulig å finne en enklere trasse opp.
Toppen hadde fått et fint snødekke som hadde lagt seg mellom steinene. Utsikten var helt upåklagelig. Dette er en av de vakreste toppene jeg har vært på så langt. :)

Deretter var det å fortsette mot Storbreatinden og videre til Veslbreatinden, som av en eller annen grunn er 74 meter høyere enn Storbreatinden. Mellom disse to toppene møtte jeg turens eneste turgåer. Da jeg kom opp på Veslbratinden satte jeg meg ned og tok en god pause. En flott topp, hvor du også ser helt ned til Krossbu :)

Etter en god pause så gikk jeg videre bort til Hurrbreatinden, som på ingen måte gir noen assosiasjoner til noen tind. Her snakker vi mer om en knaus med en primærfaktor på 30 meter. Jeg hadde tenkt meg videre herifra og bort til Bakarste Skagsnebb, men ble frarådet til å gå der alene, av turgåeren jeg møtte. Han mente det var et noe utsatt punkt som ville være vanskelig å forsere uten sikringsutstyr. Det var sikkert lurt av meg å ikke gå der, tiltross for at jeg angrer noe på å ikke prøve. Men nå har jeg turen til gode.. Kanskje blir det å gå turen fra Leirdalen via Skagsnebb.. Men vi sår se.

Her ser dere et bilde av Vestryggen mellom Hurrbeatinden og Bakarste Skagsnebb:

For meg gikk da turen videre til Veslefjelltinden. På vei opp det bratteste partiet med store steinblokker kjente jeg at kreftene begynte å ta slutt og besluttet meg derfor for at dette fikk bli siste topp for i dag. Det gjelder å gi seg mens leken er god. Jeg hadde tross alt en to-tre timers tur tilbake til Krossbu. Dermed fikk heller ikke Loftet besøk av meg på denne turen. Returen gikk ned mot Nufstjønne og videre mot Krossbu.

Alt i alt en fantastisk dag i Jotnuheimen

Total tid: 8,5 timer.
Høydemeter 1603 meter
Lengde: 20,1 km.

Bakarste Skagsnebb

Written by Garm 20.10.2014 20:12

Det er grei skuring ut til Bakarste Skagsnebb. Ikkje nokon spesielle problemparti men eit par stader det ser litt hårete ut før du kjem innpå dei.

Mye øyegodt

Written by waaktaar 20.10.2014 18:38

i turrapportene dine! Takk for titten...