Vellesæteregga (09.07.2023)

Vellesæterhornet (1,511m) 09.07.2023
Midtre Vellesæterhornet (1,500m) 09.07.2023
Visits of other PBEs Velleseter (395m) 09.07.2023

Fantastisk fin kveldstur med start ca kl 22.Lyst og fint hele turen. Vestryggen på Gullmorhornet var lenger og kulere enn forventet. Ser egentlig ganske hårete ut, men åpner seg fint opp.

Egga rett før oppstigningen til Vellesæterhornet var enklere enn forventet. Fast fjell, men eksponert.
Svapartiet rett etterpå var kanskje hakket mer utsatt enn jeg hadde trodd og det var ganske bratt rett etter dette partiet for å komme seg opp på ryggen igjen.

Nedklatringen etter toppen av Vellesæterhornet opplevdes ikke som spesielt eksponert. Fjellet var fast og takene gode. Etter nedklatringen holdt jeg litt venstre for eggen og kom meg på den måten ganske enkelt ned til sadelen. Det var et rappellfeste her. Enkelt feste og nå hang det noe som minnet om en sytråd der. Artig hva folk bruker for "å sikre seg litt".

Eggen videre til Svendtind er ganske kompleks, men ikke så løs og elendig som jeg hadde fått inntrykk av. Jeg tok meg faktisk i å kose meg mens jeg gikk bortover. Dessverre ble det full stopp i et stup etterhvert. Kort rappell hadde fiksa biffen. Uvisst hva som hadde ventet videre, dog.

Utsikt innover Vellesæterdalen
Tilbakeblikk fra toppen av Gullmorbrekka. Dravlausnykjen og Urfjellet, blant annet.
Oppgangen til ryggen
Nordryggen på Brunstadhornet....
Vestryggen på Gullmorhornet. Ser ganske kompleks ut, men ordner seg greit. Her fra ca 1280 moh
Fra toppen av Gullmorhornet og vestover.
Brekketind og sørøstryggen på Gullmorhornet i forgrunnen.
Fra toppen av Gullmorhornet og vestover. Vellesæterhornet og egga videre sees godt.
Egga var enkel å gå på tørre forhold i dag. Jeg gikk ut venstre i bildet over sva
Tilbakeblikk mot forrige bilde. Skikkelig svaete her
Fra Midtre og tilbake til hovedtoppen. Jeg fulgte eggen helt i starten, så nedklyving rett til høyre for eggen sett på dette bildet. Etterhvert skjules min rute bak eggen til høyre