Blåfjellet og Slettmarkfjellet, Nærøysund (11.03.2024)

Skrevet av TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Startsted Søråvatnet (55moh)
Turtype Fjelltur
Turlengde 4t 45min
Distanse 7,8km
Høydemeter 735m
Bestigninger Blåfjellet 264 m på Nærøy (264moh) 11.03.2024
Slettmarkfjellet (340moh) 11.03.2024

Tre topper på øya Kvingra i Nærøysund. Kjørte fra Ottersøya etter Eidshaugvegen og videre etter Liaaunvegen til parkering ved Liavågen like før Liaaunet. Målet var Storfjellet (229 moh) Jeg gikk opp Liavikskardet som var noe gjenvokst av småkratt. Jeg hørte en hund som bjeffet nede ved gården, og oppe mot toppen kom det en flott elghund. Den fulgte meg opp til toppen, og på tur ned valgte jeg å gå ned den bratte Svartrevva, og videre ned mot traktorveien fra Liavika. Hunden fulgte meg også ned hit og videre ned til parkeringa. Etterpå gikk hunden heim. En flott tur både for meg og hunden, men hunden gikk vel dobbelt så langt som meg. 3,3 km t/r.
Jeg kjørte tilbake til Eidshaugvegen og et kort stykke opp til nordenden av Søråvatnet. Herfra gikk jeg opp Semunddalen til Semunddalstjønna. Flott traktorvei/sti opp til tjønna. Fra tjønna gikk jeg bratt opp langs en dal opp mot Slettmarkfjellet (340 moh) Her var det en del partier med hard snø, så det hadde vært gunstig med piggsko. Flott varde med navn på toppen. Returnerte bratt ned til tjønna og gikk opp til siste topp i dag som var Blåfjellet (263 moh) Flott utsikt mot Væremsnubben på Måneset og ei stor øy i bakgrunnen. Matpause her før nedfarten som gikk ned Stordalen i gammel skog, og ned til Søråvatnet. 7,5 km t/r