Vinjeronden, Rondslottet og Storronden (26.08.2020)

Skrevet av SunnivaR (Sunniva) GSM

Storronden (2138moh) 26.08.2020 15:51
Andre besøkte PBE'er Rondvassbu (1173moh) 26.08.2020 09:44

Rondane solo dag 1

Jeg kom opp til Spranget dagen før og spaserte inn til Rondvassbu.

Neste morgen var det sol og blå himmel og veldig god stemning. Dagens tur var standardruta fra Rondvassbu opp til Vinjeronden og Rondslottet. Lett og fint å gå helt til det begynte å bli brattere opp til skaret mellom Vinjeronden og Storronden. Herfra var det bare ca 500m til toppen av Vinjeronden med sti bratt opp gjennom ganske grov ur. På vei videre gikk jeg innom toppunktet på Vinjeronden nord, før ura opp til Rondslottet. Det var virkelig en flott kremtopp. Med beliggenhet midt i Rondane er utsikten helt fantastisk til alle hovedtoppene. Det var fortsatt flott vær selv om det skyet til litt.

Jeg tok en runde på det store topplatået og fotograferte og beundret utsikten. Det var åpenbart at en tur over alle 2k toppene i nord er en ganske drøy tur i distanse og høydemeter.

På vei tilbake til Rondvassbu, tok jeg runden opp ura fra skaret til Storronden. Det var ca 380 høydemetre i én strekk, men ura var fast og fin med mange store flakstein som hadde dandert seg i linjer oppover man bare kunne spasere.

Relativt grei sti nedover fra Storronden, selv om jeg begynte å kjenne litt på alle høydemetrene opp og ned i beina etterhvert.

Alt i alt en superfin dag, og jeg rakk første bordsetning på Rondvassbu med god margin.

Rondanepanorama fra Vinjeronden med Storsmeden, Trolltinden og Veslesmeden i senter
Fra Vinjeronden opp mot Rondslottet med Høgronden i bakgrunnen
Toppen av Vinjeronden tatt fra Vinjeronden nord
Fra Rondslottet tilbake mot Vinjeronden og Storronden
Rondslottet med flott varde
Fra Storronden sørover med Store Ula og veien ut til Spranget og Mysuseter
Fra Storronden mot Smedene og Trolltind
Fra Storronden tilbake mot Vinjeronden og Rondslottet. Midtrondene bak og Høgronden helt til høyre