Dyrhaugsryggen fra bandet (26.07.2022)

Kart
Bestigninger Midtre Dyrhaugstinden Nord (2135moh) 26.07.2022
Midtre Dyrhaugstinden Sør (2134moh) 26.07.2022
Store Dyrhaugstinden (2147moh) 26.07.2022
Søre Dyrhaugstinden (2072moh) 26.07.2022
Nørdre Dyrhaugstinden (2121moh) 26.07.2022

Dyrhaugsryggen fra bandet

Fin værmelding i Hurrungane, så vi satte kursen fra Hemsedal mot Turtagrø. Da vi kom frem på kvelden lå tåka tett, men denne skulle lette i ni-draget dagen etter.

Vi kommer oss først avgårde klokken 8 fra parkeringen på Turtagrø. Været er allerede nydelig. Deilig med lette sekker denne gangen!

På vei innover Skagadalen

Vi bruker rundt 3 timer opp til bandet og litt under en time til opp til innsteget. Jeg droppet stegjern og støvler i dag. Ganske hardt på breen, men det var heldigvis gode spor.

De første to taulengdene er grei 3er-klatring, og jeg beholder anmarsjskoene på. Det er greit å finne veien opp her, selv om det ikke er bare er rene diedere og renner som man kan få inntrykk av i føreren.

Vel oppe på hylla før tredje taulengde så vi tydelig den store skiva der 4er-varianten begynner. Variant C i føreren (første gang gått i 1964) følger et vakkert dieder/riss rett opp til neste standplass. Graden skal være 5-, og vi valgte å gå for denne.

Vi tok frem svassko og kalk og satt i gang. Utrolig morsom klatring opp her. Synes virkelig det føltes mer som en 6- enn en 5-. Vi var glade for at vi hadde med oss en stor cam (#4) - et parti som ikke lar seg sikre uten.

De to siste taulengdene gikk radig. Siste taulengde gikk vi lenger ut til høyre enn det føreren indikerte, da det her var rikelig med stegjernspor, mens linjen føreren indikerte var fullstendig mosegrodd. Totalt 3.5 timer klatring (inkludert lunsjpause).

Flott tur over ryggen med tidvis god utsikt. En god del stamping i ur nedover før man kommer til lettere terreng. Da vi kom ned til Dyrhaug var godværet virkelig tilbake for fullt. Her var det nydelig å gå nedover i lyngen. Vi tok oss god tid på vei ned, men flere pauser i sola.

Flott nedover ved Dyrhaug

Deilig å komme frem til Turtagrø mens det enda var sol. Vi satt kursen tilbake mot Hemsedal samme kveld.